één kant van m'n koptelefoon doet het niet meer, kan ik dit zelf reparen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
44.4K

Het beste antwoord

Denk het wel misschien draadje los in de stekker
Misschien zit er een aangegoten stekkertje aan daar kan het aan liggen Een nieuw stekkertje kan je in een goeie audiozaak wel kopen kwestie van eraan solderen.

r = rode draadje l= witte draadje(meestal) Com = je massa

Het kan ook zijn dat je een draadbreuk in je snoer hebt,compleet nieuw snoer is vaak ook wel te koop is ff afhankelijk van of je die oorschelpen kan openmaken of dat kan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kan ook zijn dat er een ander stekkertje aanzit die zijn ook wel te koop en t aansluiten weten ze vast wel waar je t koopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zit waarschijnlijk een breukje in het draadje die je linker of rechter oor van geluid voorziet. Het is te repareren maar ik denk dat je beter een nieuwe koptelefoon kan kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter niet doen gebeurde uiteindelijk bij al mijn koptelefoons en als ik ze probeerde te repareren gingen ze helemaal kapot dus koop beter een nieuwe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pak een kapotte usb kabel. Strip die, dan heb je 4 aparte kabeltjes, schroef je koptelefoon open, vervangen het draadje aan het speakertje, of je 3.5 plug is kapot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het proberen, maar de draad die voor veel koptelefoons gebruikt wordt is voorzien van een metaalsoort die wel heel soepel en sterk is, maar zeer lastig te solderen.
Alleen als de kabelbreuk vlak bij de aansluitplug zit is het een optie.
Als de fout in een van de schelpen zelf zit dan is het zeer lastig om de schelp te openen, meestal zitten ze dichtgelijmd.
Als één van beide speakertjes kapot geraakt is door overbelasting dan is de kans op reparatie ook gering:
losse speakers van precies hetzelfde model zijn niet te bestellen.
Dus: alleen als de fout niet te gecompliceerd is en je handig in solderen bent dan heb je kans op succes, anders gewoon een nieuwe kopen of kijken of je nog op garantie de oude om kunt ruilen.