versterker houdt er uit het niets mee op, maar begint later weer vanzelf, hoe is dit mogelijk?

hij geeft ook geen teken van input op de 'wattmeter'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een akai, minstens 10 jaar oud, en ja er is genoeg ruimte voor ventilatie

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk schakelt de beveiliging de versterker uit.
De beveiliging kan bij hoge temperatuur van de eindtrap of bij een gelijkstroomcomponent op de speaker-uitgang de voeding van de versterker uitschakelen om schade aan de luidsprekers te voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na afkoeling kan de beveiliging de voeding weer inschakelen zodat de versterker na een tijdje weer gaat werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt hij door de thermische beveiliging uitgeschakeld. Oorzaak kan zijn dat je verkeerde luidsprekers gebruikt, bv 4 Ohm als 8 Ohm voorgeschreven is. Of 8 Ohm als 16 Ohm voorgeschreven is. Ik die gevallen worden de eindtrappen te warm en om te voorkomen dat die de geest geven schakelt het systeem zichzelf uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je zekeringen ff na kijken.

Maar je kan het ook zien een rare maar simpele vergelijking

Als je sport op volle vermogen dan wordt je snel moe zo kan je dat ook met je versterker zien
Je moet je vollume knoppen op halve vermogen zetten en nooit harder zetten dan dat.
Dan hou je versterker het langer vol en dan klap je eind trap er ook minder snel door uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Versterkers uit die periode hebben het probleem dat het inschakel cirquit defecten vertoond zodat het relais dat het inschakelen verzorgt niet goed meer functioneert.

Gezien de leeftijd van het apparaat zal dat geen goedkope reparatie worden en de service dienst van Akai bestaat volgen mij niet meer. Echter een handige elektronicus kan zoiets wel eens oplossen. Dus probeer die te vinden.