Kan ik een radio constant hard aan laten spelen, zonder dat men boxen opblazen. Ik bedoel dan met orginele boxen.?

Ik vroeg me dit gewoon af. Sommigen zeggen nee. En sommigen zeggen ja.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (3)

Als de vermogen van je "Radio" niet hoger is dan wat je "Boxen" aan kunnen is dit geen probleem.
Anders (Dus vermogen wel hoger) hoef je niet zo lang te wachten om de boel op te blazen. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel goed mogelijk als je de radio zo hard laat spelen dat je duidelijk vervorming gaat horen.
Vooral als je de toonregeling ook nog op maximaal hoog en laag instelt dan zal het "vastlopen" van de versterkers van de radio zoveel vermogen in het hoog gebied opleveren dat de tweeters van je boxen snel opgeblazen worden.
Tweeters in een 100W box kunnen minder dan 10W vermogen aan, de versterker kan dat makkelijk leveren.
Ook de laag-luidspreker kan defect raken als de conus herhaaldelijk tegen de magneet aan klapt.
De spreekspoel zal dan gedeeltelijk losscheuren en schurende bijgeluiden gaan produceren door het aanlopen in de luchtspleet.
Draai dus nooit zo hard dat je scherpe bijgeluiden gaat horen, je bent dan namelijk bezig je boxen te slopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zal de boxen niet opblazen als deze zwaarder of er op aangepast zijn.Maar kan wel kapot gaan door warmteontwikkeling in de componenten.Een huisradio/versterker is geen discoapparaat en kan geen uren op hoog volume spelen,daar bij groot vermogen de voedingen er ook niet op berekend zijn.