Absoluut gehoor hoe zit dat eigenlijk allemaal?

Wat kunnen mensen met een "absoluut gehoor" precies onderscheiden, en worden hier ook wel eens tests in gedaan? Hoeveel procent van de bevolking heeft dit? Is het aan te leren of ben je ermee geboren? Zijn er bepaalde beroepen waarin een absoluut gehoor een direct voordeel heeft zoals pianostemmer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Ongeveer 10 tot 20% van de professionele musici hebben een absoluut gehoor. Dat betekent dat als jij een toon op de piano speelt, zo iemand direct kan zeggen welke toon dat is. Een a, een e of een c.

Maar de overige 80 tot 90% van de musici zijn natuurlijk ook niet gek, en kunnen er ook wat van. Maar zij hebben eerst een referentietoon nodig. Je moet dus eerst zeggen "dit is een a", 'm vervolgens laten horen, en als het goed is, weten zij alle tonen die daarna worden gespeeld precies te benoemen. Maar dat geldt natuurlijk alleen als ze goed opgelet hebben tijdens de solfègelessen op het conservatorium ;-)

Stel je niet al te veel voor van een absoluut gehoor. Het is alleen maar grappig, maar in de praktijk heb je er niet zoveel aan. Veel belangrijker is, om na de referentietoon alles goed te kunnen bepalen, want daar heb je in de praktijk wat aan. Een dirigent van een koor, kan op die manier direct horen wat er fout gaat in een partij. Hij hoeft dan niet te zeggen : "daar gaat iets fout", maar hij kan zeggen " u zingt daar een f en u ziet toch wel dat er een e staat?". Als je als dirigent precies weet wat er fout gaat, is dat veel efficienter, dan dat je weet dat er "iets" fout gaat. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok ik dacht dat absoluut gehoor ook nog zo ver gaat als dat je kan horen dat iets net geen C is, klopt dat of is dat maar weer voor een bepaald deel van de mensen die een absoluut gehoor hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+trouwens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat mensen met een absoluut gehoor bijvoorbeeld problemen hebben met 24fps bioscoopfilms die zijn versneld naar 25fps(PAL) voor DVD's en dat dan dus ook de C iets verhoogt (1/24ste).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel ;-) Mensen die horen dat iets net geen C is, zullen dat alleen maar kunnen bepalen aan de hand van een referentietoon. Deze mensen hebben dan een zuiver gehoor of zo je wilt een heel goed gehoor. Of een muzikaal of getraind gehoor. Handig als je zanger bent, of in een orkest of band speelt, of muziekpedagoog bent. N.a.v. je laatste reactie: dat geeft al aan, dat een uitzonderlijk gehoor (muzikaal, absoluut, zuiver, goed) niet altijd zo'n pretje hoeft te zijn. Je gehoor kan dus zo goed zijn, dat je er "last" van hebt. Goed dat ik je nog even spreek ;-)
Ik vergat te antwoorden op een paar van je vragen in je toelichting. Er zijn heel veel mensen met een absoluut gehoor, maar zij weten het waarschijnlijk niet. Misschien weet jij ook niets van je wiskundige gaven, omdat je mogelijk nooit iets met wiskunde doet. Ja, je wordt er gewoon mee geboren. Trainen is nauwelijks mogelijk. En ik weet geen beroepen, waar het echt een voordeel heeft. Misschien kan het voor een musicus een enkele keer handig zijn, maar het is absoluut niet van wezenlijk belang. Belangrijk is dat je GOEDE oren hebt, en daar gebruik van weet te maken. Om het maar een beetje oneerbiedig te zeggen: een absoluut gehoor is een leuk kunstje. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
N.a.v. je laatste reactie: dat geeft al aan, dat een uitzonderlijk gehoor (muzikaal, absoluut, zuiver, goed) niet altijd zo’n pretje hoeft te zijn. Je gehoor kan dus zo goed zijn, dat je er "last" van hebt. Ik weet het, heb namelijk een vergelijkbaar probleem met video ik zie bijna alle onvolkomenheden in video en dat is alleen maar vervelend. Vandaar dat ik ook dat voorbeeld kende, ze hebben dit probleem opgelost met Blu-ray waarop de originele 24fps staan. Jammer genoeg kunnen niet alle tv's daarmee overweg en hebben ze een truc uit moeren halen op die tv's zodat je lichtstotterend beeld hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees voer:
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi stukje en moet hier veel naar dergelijke links verwijzen als mensen weer eens beweren dat meer dan 25 hz toch niet zichtbaar is voor het menselijk oog, waar ik echter veel meer last van ondervind is telecine judder(3:2 pulldown), screen tearing, gestretched beeld (4:3>16:9) en van die verschrikkingen als IFC intelligent frame creation, een techniek waar de tv een frame gaat verzinnen tussen twee bestaande frames. Het eerste wat ik doe als bij vrienden als ik daar tv ga kijken is zo'n functie uitzetten, en dan zeggen ze vaak oh ik zie geen verschil, dan denk ik altijd dat is fijn iemand die het niet ziet heeft er niks aan en iemand die het wel ziet wordt er gek van, voor wie wordt het gemaakt :-) ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet eigenlijk niets van dit (jouw) verschijnsel, en heb eerlijkgezegd ook helemaal geen verstand van pull down, en telecine judder etc. Wel weet ik iets van absoluut gehoor. Zou je het kunnen trainen, om er minder last van te hebben? Ik weet uit eigen ervaring (ik heb zelf geen absoluut gehoor) dat mensen met een absoluut gehoor, het kunnen trainen, om er minder last van te hebben, als ze b.v. een kerkorgelconcert horen op een orgel dat een halve toon lager is gestemd (komt veel voor) Als je bent verhuisd naar een huis vlak naast een drukke spoorlijn, word je daar de eerste 3 maanden knettergek van, maar na een jaar heb je nergens last meer van, en hoor je het niet meer. Geen sterk voorbeeld, maar het geeft wel aan, dat mensen enorm flexibel zijn, en zich heel goed kunnen aanpassen in allerlei situaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb vaak in het begin van een film last van het effect, kan dan als de film me pakt het kwijt raken ja. Met screen tearing kan ik dat niet. http://www.youtube.com/watch?v=ElE_8OY91FA&feature=related Ben benieuwd of je het ziet deze is vrij heftig vooral later in het filmpje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops, ik denk dat je een slechte aan mij hebt, om hier iets zinnigs over te zeggen. Mijn ogen gaan wat achteruit, en ik kan enorm slecht "monitor-kijken". Televisie gaat veel beter. Mijn ogen worden heel snel moe, als ik naar mijn monitor tuur; dat is jammer, want lange teksten kan ik ook nauwelijks lezen. Alles wat ik wil lezen van internet, langer dan pakweg 1 a4tje moet ik uitprinten. Mijn (ondeskundig) commentaar: ik word dol van het heftige gezwaai van de camera, met name als de gezichten worden gefilmd. De beelden lopen erg in elkaar over, en als ik een film zou moeten zien, met steeds zo'n zwiepende camera, zou dat een straf voor mij zijn. De beeldkwaliteit doet mij denken aan een 700 MB avi file, die door compressie 100 MB is geworden. Dan zie je ook die rare beeldvervorming.