Waarom heeft de oplader van mijn 28 watt audio-apparaat maar 14 V en 0,85 A in de output?

Ik heb een Supertooth Disco bluetooth speaker met 28 watt (1 x 12 watt subwoofer & 2 x 8 watt gewone speakers).
Op de oplader (van Ktec), die er bij zit, staat:

AC Adapter
Model: KSAC1400085W1UV-1
Input: 100-240V ~ 50/60Hz 0,4A
Output: 14V === 0,85A

Verder staat er op het audio-apparaat zelf: DC 12V

Eerst dacht ik simpelweg: 28 W / 12 V = 2,333 A.
Maar met de informatie van de oplader snap ik het niet helemaal meer.

Wie kan mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is voor opladen.
Bij gebruik "gebruikt" hij dus meer.
Op vol vermogen zal hij sneller leeg zijn dan het opladen duurt.

Het beste antwoord

De verklaring zit in de opslag van energie. Hier zie je het verschil tussen energie en vermogen.

Vermogen is het product van spanning en stroom, dus Volt x Ampere = Watt.

De hoeveelheid energie is het product van Volt x Ampere x tijd = Wattseconde of KWh(x 1000 x 3600)

Wat je dus moet doen is meten hoe lang het duur voordat het lampje "Full Charge"
(volledig geladen) gaat branden. Dit levert dan de hoeveelheid opgeslagen energie op.
Dus 14 x 0,85 x tijd.

Je 28 Watt speaker zal die hoeveelheid opgeslagen energie in een veel kortere tijd weer "verstoken".

Dit levert dus een andere spanning stroom en tijd op. Alleen zal het product van deze drie (Volt Ampere en tijd) wel hetzelfde zijn. (Behoudens de verliezen, het rendement)

***elektrotechnicus***
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het apparaat word in 3 à 4 uur opgeladen:
14*0,85*10800=128520 J
14*0,85*14400=171360 J Als je dat dan door die 28 Watt deelt zou je de tijd krijgen dat hij op maximaal volume zou werken. 128520/28=4590 ( 1 uur, 16 min en 30 seconde)
171360/28=6120 ( 1 uur en 42 minuten) Klopt dit theoretisch dan ?
want als ik de box hard zet, weliswaar niet op maximaal volume maar wel gewoon hard, gaat hij langer als 3 uur mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn betoog ging even op hoofdlijnen om uw vraag over vermogens- verschillen te verklaren. Het is geen nauwkeurige analyse of doorrekening van het systeem. De batterijen moeten voor het laden ook helemaal leeg zijn om (met de tijdsmeting) een nauwkeurige energie opslag te berekenen. Bovendien weten we ook niet wanneer het "full charge" lampje precies gaat branden. Het afgegeven akoestisch vermogen is hier absoluut niet van belang, het gaat om het opgenomen vermogen van het speaker systeem.
Dit vermogen belast immers de voeding.
Het rendement van het speaker systeem (bij verschillende volumes en frequenties) speelt hier natuurlijk een cruciale rol voor de transformatie naar het akoestisch vermogen Dat de arbeidsfactor hier theoretisch een rol speelt is natuurlijk waar, maar we mogen veilig uitgaan van een factor die toch bijna 1 is.
Dat komt door de cos(phi) compensatie in de schakelende voedingen. Overigens zijn muzieknoten prima te ontleden in sinussen, middels de Fourier analyse.

Andere antwoorden (2)

Ik zie op de foto charging en full charge staan.
Dus zit er wellicht een accu in het apparaat dietijdens de kortstondige pieken (muziek eigen) de extra energie levert.
Meestal worden maar enkele watts vermogen afgegeven en dan geven de speakers vaak al meer dan 90 dB af wat in een kamer best veel is.
De klasse D versterkers zijn bovendien schakelende versterkers, ze transformeren digitale pulsen op met spoelen tot waarden die de analoge luidsprekers behoorlijk luid doen weergeven.
Maar eerlijk gezegd overdrijven dit soort systemen met hun continue vermogen, zolang ze niet tegen de begrenzing aan lopen zit de gemiddelde spanning naar de luidsprekers fors onder deze pieken (men spreekt dan wel van muziekvermogen) en nemen daar de vierkant wortel uit als RMS (ook wel sinusvermogen genoemd)
In de muziek echter komen sinussen haast niet voor.
De accu is dus een buffer die bij de aangegeven adapterwaarden aanvult tot kortstondig veel hoger vermogen.

Toegevoegd na 22 minuten:
In de berekening gaat men dan ook nog eens van de meestal 4-6 Ohm weerstand welke de spreekspoeldraad heeft.
De impedantie echter kan wel 20 Ohm zijn en zal niet minder zijn dan de Ohmse weerstand. Deze impedantie is per toon verschillend, luidsprekers vertonen door hun hoge zelfinductie van meestal meer dan 1 milliHenry bij elke toon een andere weerstand welke bij hoge tonen en zijn resonantiefrequentie het hoogst is.
Je snapt al dat bij zulke hoge weerstanden bij hetzelfde voltage veel minder watts worden afgegeven dan wanneer de weerstand alleen Ohms zou zijn.
Vandaar dat de term Watts in wezen niet juist is, het echte aantal watts is U X I X cosFi, deze laatste is de arbeidsfactor welke niet Ohmse belastingen veroorzaken, ze spelen een rol waar (zelf)inductie en/of capaciteit een rol spelen
Het is dan ook niet zo zinvol met het aantal Watts te schermen.
De onvervormde geluiddruk bij roze ruis in dB A zou een betere waarde zijn om in te schatten wat een systeem kan.
Omdat ons gehoor logaritmisch gevoelig is klinkt een versterker van 100 Watt in wezen maar ongeveer 2X zo hard (+10 dB) , in vermogen is een toename van 3dB een verdubbeling maar horen we slechts als drie stapjes harder. Dus dan maakt het verschil tussen bijv. 28 Watt en 40 Watt in hoorbaar volume nogal weinig uit.
Vanuit mijn kennis en ervaring als geluidtechnicus hoop ik zo eea wat te relativeren.
Zo heb ik in een flink restaurant met 2X 901 (Bose) en een versterker van slechts 2X 15 WRMS een geluiddruk van ruim 100 dB weten te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het opgegeven vermogen van een versterker is steeds in een luidspreker van 8 Ohm.
Die 8 Ohm is de impedantie weerstand bij 1000 Hz of 1 kHz en niet de Ohmse weerstand van de spoel. U kan dus niet zonder meer het electrisch togevoegde vermogen vergelijken met het audio vermogen.