Hoe verminder ik de overlast van mijn subwoofer zonder hem zacht te zetten, dus dat je het bijna alleen in mijn kamer hoort

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
19.8K

Antwoorden (5)

Je hele kamer volplakken met geluids-isolatie. Of je zet de muziek gewoon wat zachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet de subwoofer op een dik stuk schuimrubber, zo voorkom je contactgeluid. Als je de subwoofer hard zet zal het geluid de muren en vloer in trilling brengen, hier is helaas minder aan te doen.

Grtz. Koos

Toegevoegd na 6 minuten:
Geluidsisolatie van lage tonen is zeer lastig, eigenlijk werkt alleen een voorzetwand die elastisch aan de wand wordt opgehangen. Als je je wanden bekleed met schuimplastic dan zal je alleen de akoestiek van de ruimte veranderen, de verminderde galm zal maken dat je het geluid "droger" maakt. Bij een droger geluid hoef je de muziek niet zo hard te zetten om ervan te genieten, maar als isolatie naar de buren werkt het nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lage tonen zijn pittig om aan te pakken. Lage tonen bestaan namelijk uit "lange" golven/trillingen, en dat heeft een paar gevolgen:
Laag geluid bevat veel energie. Maatregelen zoals een deken om geluid te dempen, werkt dus relatief slechter voor de lage tonen dan voor de hoge tonen. Zo zal je dus ook merken dat laag geluid door muren gaat, waar hoog geluid geen schijn van kans maakt. (Daarom hoor je "gedreun" als je muziek uit een andere kamer hoort, en geen geknars ofzoiets). Lage tonen hebben ook nauwelijks richting, dus ze gaan alle kanten op. Een speaker de andere kant op richten heeft zin voor het hoog, maar niet voor het laag (als je achter een poppodium staat, hoor je alleen nog het laag. Als je ervoor staat hoor je ook het hoog).

Sommige versterkers hebben zoiets als "dynamic bass" of "bass boost". Dat is een truc die zorgt dat je het laag beter "hoort" (eigenlijk: denkt te horen) doordat het de boventonen van de lage klanken harder maakt. Dit geeft de indruk dat er veel lage tonen zijn die er eigenlijk niet zijn. Als je zo'n optie hebt, is dit je oplossing: Je kan dit behoorlijk hard zetten en je ervaart het als "echt" laag geluid, maar dat is het niet (of in ieder geval: veel minder dan je denkt te horen!) Dit "getruukte" laag komt veel minder goed door muren en vloeren dan echt laag.

Een andere oplossing kan zijn om je subwoofer dichter bij je te zetten. Je hoort 'm dan relatief harder, dus kan je 'm zachter zetten. Je buren zullen er dan minder last van hebben.

Verder kloppen de andere suggesties: Leg iets zachts (een kussen ofzoiets - experimenteer) onder je subwoofer, probeer een paar verschillende plaatsen uit (op sommige plekken kan je merken dat je meer of minder last krijgt van bepaalde tonen. Dit kan per 10 cm al verschil maken, wederom: experimenteer. Alles wat je op/voor/tegen je muren kan zetten helpt (een beetje). En probeer je kamer zo "dicht" mogelijk te krijgen. Luchtdicht is het beste.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gezien kan je in het menu van je receiver de frequentie regelen. Vaak zelfs ook op de duurdere subwoofers.

Ik geef nu als voorbeeld dat je subwoofer tot 30 Hertz kan, dat zijn dan zijn allerdiepste 'dreunen'. Als je nu je receiver of subwoofer zo instelt dat dat het laagste frequentiepunt voor de subwoofer bvb 60 Hertz (Hz) is, zal dit al veel minder dreunen.

Dit is wel iets anders dan gewoon je volume regelen.

Verder zijn er de gebruikelijke antwoorden zoals je kamer isoleren , de subwoofer op iets zachts zetten (piepschuim bvb.), of je zet hem op spikes.
Je kan in dat isoleren heel ver gaan, maar vooral je deur is belangrijk, en de muren (en plafond) van de buren die er last van hebben.

Dikke kurk of tapijt aan de muur en vloer en deur, tot professioneel materiaal. Neem nu bvb. de bioscoop, die muren zijn ook niet kaal.

Met het ouder worden zal je ook wel leren dat je ook op stiller volume je muziek kan appreciëren.

Ps: Door het isoleren van de kamer zal je muziek ook véél beter gaan klinken, omdat het geluid niet meer weerkaats op de muren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle in de eerdere antwoorden geopperde tips hebben hun eigen resultaat. Het is dus belangrijk te inventariseren waar de bassen overlast geven is dat in de ruimte onder je dan moet je andere maatregelen nemen als bv het de ruimte langs je betreft. Bedenk ook dat een zg geluidslek al je inspanningen teniet kan doen. Een geluidslek is een zwakke plek in bv je isolatie of een luchtrooster dat open staat. Wellicht kun je aangeven waar bij jou het probleem van overlast zit dan krijg ongetwijfeld gerichtere tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehm, de verdiepingen onder mij horen de hele tijd een bonk, dat irriteert ze nogal snapt u?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan lijkt mij dat de tips voor het verminderen van contactgeluid met de vloer het meest zinvol. Rubberen mat of Spikes of het voorstel om de subwoofer op een zacht kussen of zoiets te zetten zijn dan de opties. Let wel op dat het het doordreunen wel verminderd maar natuurlijk niet helemaal weghaalt. Dus als je het volume eerst maximaal op 4 kon zetten zal dat na je maatregelen misschien 5 of 6 zijn. Overigens de tip om bepaalde frequenties te onderdrukken kan heel veel helpen echter het zal lastig zijn om te achterhalen welke frequenties dat zijn omdat dit gemeten moet worden met professionele apparatuur en je beneden buren daarvoor toestemming moeten geven om de meting bij hun binnen te laten verrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dik tapijt als het enkel voor je onderrburen (+ spikes) onde de sub (of iets zachts) Zie mijn foto voor goedkope spikes.