wat gaat er door een kabel naar mijn boxen

ik heb een radio en boxen die 2 zijn aan elkaar verbonden met een kabel. nou zit ik in een verhitte discussie met mijn kameraad of dat nou wel of niet stroom is. dus vraag ik mij toch echt af wat er nou door die kabel gaat ??? =)

Toegevoegd na 4 minuten:
edit: ook met een mp3 speler vraag ik mij dit af wat gaat er door de kabel met de mini jack aansluiting ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
5.9K

Het beste antwoord

Ja wel degelijk stroom. Kijk voor een voorbeeld in de bron.

Een microfoon zet geluid om in een spanning, met bijbehorende stroomsterkte. Dit gaat de radio in (op cd gebrand of in MP3 opgeslagen.)

Dit zelfde signaal wordt bij het lezen van ... weer omgezet in een zelfde soort spanning/stroom signaal. Dat gaat de speaker in. De speaker laat d.m.v een elektrische magneet de conus trillen.
Dit brengt de lucht in beweging en jij hoort het weer als geluid.

Er valt natuurlijk veeeel meer over te zeggen, maar dit even in het beknopt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens werken de microfoon en speaker volledig volgens het zelfde principe. Al zijn ze anders geoptimaliseerd.

Testen? Pak een (liefst kleine) speaker, soldeer er een stekker aan die je nodig hebt voor je microfoon.. geef er een luide brul in en wedden dat het geluid opgenomen wordt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bron wiki toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Link is aangepast.

Andere antwoorden (3)

Door een kabel loopt inderdaad een stroom, die er voor zorgt dat er een sinusvormige spanning over je speakers komt te staan. De stroom is in dit geval ook sinusvormig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er loopt een in sterkte en frequentie variërende wisselspanning door je luidsprekerleidingen. Ook door de leiding van je oordoppen, maar die is aanmerkelijk zwakker dan de spanning en stroomsterkte die nodig is om je luidsprekerboxen aan te sturen. Het verschil met netspanning is, dat deze 230 V. is en de spanning voor je boxen maar enkele Volts. Ook is de netspanning sinusvormig, terwijl de spanning voor je boxen alle mogelijke golfvormen kan hebben. Dit is afhankelijk van het geluid dat gereproduceerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er loopt inderdaad een wisselstroom/spanning door de kabel. Deze is nodig om de spoel in de magneet van de luidspreker of het oordopje in beweging te krijgen. Een luidspreker heeft meer vermogen nodig om in beweging te komen, een oordopje slechts heel weinig. De versterking in een MP3 of van een versterker bepalen de kracht waarmee de energie door de kabel naar de geluidsbronnen gaan en dus de mate van hardheid van het geluid. Dit wordt ook geregeld door de volumeknop, niets meer dan een variabele weerstand of in technische temen de pot-(entio)meter.