Hoe haal je de speling uit de assen bij de tonearm van een draaitafel?

Ik heb een Reloop RP-2000 MK3 draaitafel. Als ik een vinyl afspeel waar veel bassen in zitten, zonder dat ik de versterker aanheb, kan ik 'gerammel' horen in de assen waaraan de tonearm is bevestigd. Dat betekent dus dat er speling in zit, dat is erg slecht voor de vinyls (de trillingen laten de naald extra bewegen, waardoor dan de goeven heel snel slijten). Maar als ik de schroefjes strakker aandraai, kan de tonearm niet meer vrij en soepel bewegen.

Hoe weet ik hoe vast ik de schroeven moet aandraaien?

Toegevoegd na 1 minuut:
De stylus en het element is van Ortofon.
Het gaat om een Ortofon Nightclub MK2 (concorde model).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Het beste antwoord

Vroeger heb ik veel toonarmen van draaitafels gerepareerd. De klacht zoals jij hem beschrijft lijkt erop dat hij toch een mechanisch opduvel gehad heeft waardoor het kogelbed beschadigd is. Wij moesten dan altijd vervangen omdat je het niet goed meer afgesteld kreeg, waarbij vooral zware punten in de beweging van links naar rechts van de arm het probleem was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet ik dan maar naar de specialist...