Zijn zelfgebrande cd's 'gevaarlijker' dan de originele?

En dan bedoel ik voor schade aan apparatuur. Je mag voor eigen gebruik een kopie maken toch? Ik wil nl. graag een kopie van wat cd's voor in de auto maar ben al eens een cd 'verloren' in zo'n cd-speler die ze inslikt en die ik er van zn leven niet meer uitkreeg dus de originelen stop ik er liever niet in. Kan een kopie/zelf gebrande in zo'n geval meer kwaad voor een cd-speler?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.1K

Antwoorden (4)

Nee een cd is een cd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor. het zijn gewoon dezelfde cd's.
wij hebben eens in een studio opgenomen(met een band) en die werd daar ook gemasterd. en toen werd alles direct op een cd gezet.
maar dat was een gewone cd die je ook bij elke doorsnee winkel kunt kopen. (van Sony, dus geen slecht merk)

dus er is niks speciaals aan een originele cd, behalve het frontje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een originele geperste CD heeft putjes (waar dan wel weer een laag overheen zit) een CD-R heeft lichtgevoelige inkt (vlekken). Hoewel de een niet 'gevaarlijker' is dan de ander zit er wel degelijk verschil in de techniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, okee. nooit geweten.
weet ik weer wat :)
Nee, een CD kan nooit kwaad voor de apparatuur. Een CD heeft geen direct contact met de "aftaster" in de apparatuur, zoals een grammofoonplaat. Dat je een CD niet meer uit je autoradio kreeg lijkt mij eerder een defect aan de radio.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfgebakken CD's zijn geheel ongevaarlijk! En wat betreft je vraag over het wel of niet legaal zijn om een originele CD te dupliceren: je mag inderdaad altijd een reservekopie branden voor eigen gebruik.
Ze worden echter wel een gevaar voor de afspeler als je er een CD label opgeplakt hebt en die laat op een gegeven moment los. Auto's zijn plekken waar die labels nogal eens kunnen loslaten door de wisselende temperatuursomstandigheden. En als zo'n CD nou net in de radio zat als dat gebeurt... niet goed!