Ze zeggen toch dat geluid door trillingen komt, maar als dat zo is hoe komt (harde) muziek dan door de muren?

Toegevoegd na 4 minuten:
Het lijkt me toch niet dat trillingen dwars door de muur komen XD

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD wat een toeval!

Het beste antwoord

Hoi Husie,
Ja hoor trillingen komen dwars door de muur ;)! Dit komt omdat trillingen aan alles doorgegeven worden (Leg je hand maar eens op tafel en sla met je andere hand ergens op de tafel (niet op je hand) je zult het dan ook in je andere hand voelen (de trilling).
Daarbij komt dat in slecht geïsoleerde muren ook (veel) lucht zit! De trilling kan dan gewoon in de muur via de lucht doorgaan!
Ik hoop dat je het snapt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat heeft met de resonantie van de muur te maken, die gaat mee trillen, en die trilling zet zich weer voor aan de andere kant van de muur als geluid. hier gaat wel veel energie in verlooren daarom hoor je het wel gedempt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik zal wel een minnaar hebben ofzo:)
Door trillingen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de muur trilt van z'n eigen als 404 keer per seconde, dit merk je niet, het geluid gaat dus via trillingen en die worden doorgegeven aan de muur als het ware, zodat die harder gaat trillen en het geluid doorgeeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in harde materalen verplaatsen geluids trillingen zich juist beter dan in de lucht het materiaal waar ze van gemaakt zijn is dichter er zijn dus meer deeltjes die tegen elkaar aan botsen om zo het geluid te verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weleens meegemaakt dat er geboord wordt in een flatgebouw? Het geluid wordt via het contactgeluid verspreid over heel het gebouw. Geluid geproduceerd in een ruimte brengt ook, zij het in veel mindere maten, de muren cq plafond of vloer in trilling, dat zich door heel de constructie verplaatst. Elk soort materiaal heeft zijn eigen karakteristiek voor het verplaatsen van geluid. Beton bv doet dat voor de hogere frequenties heel goed maar voor de lage frequenties veel minder. Daarnaast wordt beton wel voor alle frequenties moeilijker in beweging gebracht omdat het een hoge eigen massa heeft, wat resulteert in zolang je maar geen echt contact maakt met het beton zo`n constructie goed geluidsisolerend werkt. Maar zoals eerder gezegd je moet niet gaan boren of ander soort contact geluid maken. Jouw harde muziek zal niet zo gauw door beton gaan zolang je maar contact geluid vermijdt. Dus luidsprekers bv geisoleerd opstelt.