Als een cd in de winkel blijft liggen, is dit verlies voor de winkel of voor de platenmaatschappij?

Stel er worden 100 cd's ingekocht van een artiest, maar het album flopt. er worden maar 30 exemplaren verkocht. De 70 overige cd's, is het verlies voor de platenmaatschappij of voor de winkel? Kan de winkel ze terugsturen? Betaalt de winkel vooraf aan de platenmaatschappij of pas nadat het schijfje is verkocht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
Antoni
11 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd wat er gedaan wordt met de CD's die niet worden verkocht, ook niet tegen een lage(re) prijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe werkt dat dan met tijdschriften die door een boekwinkel of supermarkt worden ingekocht?

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van de deal die de platenmaatschappij en de winkel met elkaar hebben afgesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is verlies voor de winkel. Ze zijn tenslotte al (in)gekocht, dus kunnen ze niet terug gestuurd worden. Voor de platenmaatschappij zijn er dan 100 verkocht. Dit aantal telt voor eventuele gouden platen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er liggen zeker 1000en onverkochte cd's in een muziekwinkel, zou die muziekwinkel niet snel failliet zijn?
Antoni
11 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd wat er gedaan wordt met de CD’s die niet worden verkocht, ook niet tegen een lage(re) prijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rs86, niet als de winst op verkochte cd's hoog genoeg is.
Antoni, die blijven lekker liggen (veel ruimte nemen ze niet in) uiteindelijk zullen wel naar een opkoper (rommelmarkt o.i.d.) gaan of verschrot worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de grote ketens worden ze vaak geruild tussen de filialen. En idd als er echt niks meer van verkocht wordt is de opkoper of vernietiging de laatste oplossing. De verkoop prijs van de cd is bij aanvang echter zo hoog dat derving meegerekend is.
Dit voorbeeld is net als bijna iedere winkel in de detailhandel.
Over het algemeen is het een spel tussen vraag en aanbod.
Wat wil de consument en wat ik kan ik bieden.

Wanneer een bekende artiest een cd uitbrengt en veel promotie maakt. Zal het waarschijnlijk zijn dat het een hardloper zal worden. Hier zal de winkelier ook meer van inkopen dan een onbekend bandje.
Het risico is voor de winkelier.

Ik werk in een drogisterij en het werkt volgens het zelfde principe. Het is wel eens zo dat producten met een datum uit de winkel worden gehaald. En een vertegenwoordiger helpt door een deel te vergoeden. Maar dat is per leverancier verschillend.