Ontvang je ook radiozenders op een aparte radio of stereoinstallatie als je digitenne van KPN hebt?

Misschien een domme vraag alhoewel, ik heb er niet zo'n verstand van, maar ben dit jaar verhuisd. Er lag een brief in de bus van Ziggo, dat wanneer ik niet op de brief reageerde ze de aansluiting zouden stoppen. Ik heb er dus niet op gereageerd omdat ik dacht ik heb digitenne met tv en radiozenders.
Aangezien ze niet erg rap zijn met het afsluiten en ik nu ( nog steeds) radio kan luisteren weet ik nu niet of dit via ziggo is of KPN. Mijn twijfel komt eigenlijk voort uit de gedachte van radio van digitenne is dat alleen via tv of ook uit een willekeurige radio binnen in de huiskamer. En stel dat het alleen via tv is, kan je dat dan via het 'kastje' aansluiten op de stereo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.6K

Het beste antwoord

Je kunt radio op verschillende manieren "ontvangen".
Via de ether (Antenne), kabel (ziggo) of digitaal. (Kastje)

Als Ziggo je afsluit kun je geen radio meer via de kabel ontvangen. Digitenne is TV (kastje)
Dus je zult radio via de ether (antenne op radio) moeten ontvangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Pardon.
Digitenne heeft 18 radio zenders.
Moet je wel je radio (vesterker) op digitenne aansluiten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Digitenne kastje is ontvanger. Je hebt dus niks aan je eigen (of ander in huis aanwezig) "radio".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb zelf digitenne en heb de audio uitgang van digitenne op mijn stereo aangesloten. Ook als ik TV kijk komt het geluid ook via mijn stereo (is veel beter als het geluid wat uit TV's komt). Op deze manier heb ik ook de radio via digitenne uit mijn stereo.
Er zitten genoeg audio aansluitingen op het digitenne kastje om dit op de stereo aan te sluiten. Zelf heb ik het optisch kabeltje gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TV-zenders kun je in NL in de ether alleen met digitenne ontvangen (satelliet even buiten beschouwing gelaten).

Radiozenders kunnen in NL digitaal (via bv. digitenne) en analoog (normale radio) worden ontvangen. Voor het digitale gedeelte heb je het digitennekastje (verbonden met je stereo [line-in of AUX] of je TV). Analoog kun je gewoon overal met je radio ontvangen (denk maar aan je autoradio, daar gebruik je geen digitenne).

Als Ziggo de aansluiting stopt, zal je Ziggokaart geen digitenne zenders meer decoderen en ben je aanwezen op de 'normale' radiozenders en TV via de satelliet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziggo geeft je radio- en analoge tv zenders via de kabel. Digitenne is van KPN en daarvoor heb je een decoderkastje. Als Ziggo echt zou stoppen met de doorgifte heb je dus geen radio-ontvangst meer via je gewone radio-apparaat. Je beschikt dan alleen nog over ontvangst via de digitennedecoder. Nu valt het wel mee met het afsluiten door Ziggo van je kabelaansluiting. Bij mij hebben ze het nog steeds niet gedaan. Als je zonder doorgifte van de radiozenders via je radio-apparaat komt te zitten (dus als Ziggo je echt afsluit) zal je dit apparaat moeten aansluiten op je digitennekastje. Als je digitenne zelf hebt geïnstalleerd weet je wel dat je niks op je radio-apparaat hebt aangesloten.