Wat voor boxen kan ik aansluiten aan mijn platenspeler?

Ik heb een nieuwe platenspeler met een ingebouwde versterker. En daaruit komt een tulpstekker (zie afbeelding 1). Maar nu zoek ik boxen/luidspreker die daar op kunnen. Maar kan niks vinden. Ik denk wel dat er vintage boxen te vinden zijn. Dus nu hoopte ik dat ik hier wat voorbeeld boxen kon vinden of extra info waarnaar ik kan zoeken.

Alvast bedankt.
Luuk

Platenspeler: Proline Turn01

Afbeelding 1: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RCA_Connector_(photo).jpg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
15.1K

Antwoorden (3)

daar moet je een versterker op aansluiten, en daar weer boxen aan. :)
dit omdat een normaale platenspeler geen versterker heeft, deze is voor versterkt. maar heeft nog wel gewoon een versterker nodig.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik zal het nog even toelichten:
en normaale platenspeler geeft een onversterkt signaal, dit wordt in een versterker met platenspeler eerst door een voorversterker gestuurd die het signaal de zelfde kracht geeft als de uitgang van bijv, een cassetedeck of cd speler. hierna kan het door de eidversterker heen worden gestuurd.

nu dat je er een hebt met ingebouwde voorversterker zou je hem bijv. op een cd speler ingang van een versterker kunne plakken.

Toegevoegd na 4 minuten:
maarjha volgensmij is het ook een USB platenspeler. je kan ook je versterker op je pc aansluiten:)
dan kan je het gelijk opnemen of digitaal bewerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een "tulp" aansluiting in zit moet daar een versterker tussen.
De meeste versterkers hebben een speciale "phono" ingang omdat platenspelers een veel lagere uitgangspanning hebben.
Als de jouwe voorversterkt is kun je die gewoon op de versterker aansluiten op een "aux" of "CD" ingang aansluiten en hoef je niet een speciale "phono" aansluiting te hebben.
Veel platenspelers zijn tegenwoordig voorversterkt omdat steeds meer versterkers geen "phono" ingang meer hebben omdat er steed minder platenspelers zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt beide.
Vroegah, waren er wel degelijk platenspeler-versterker combinaties waar luidsprekers met tulp op aangesloten werden. Waren van die alles in een systemen. De stekker zegt op zich niets. Tegenwoordig (en jij hebt iets moderns) is tulp eigenlijk altijd een line level uitgang dus geen verstrekte uitgang.
De versterker in de platenspeler geeft inderdaad aan (zoals anderen al zeiden) dat de platenspeler een interne voorversterker heeft die het signaalniveau op dezelfde sterkte zet als cd, tape en andere audio componenten. Een standaard platenspeler heeft een veel lager signaalniveau dan andere componenten. Tot begin jaren negentig hadden versterkers altijd een aparte ingang voor een platenspeler die dat compenseerde. Moderne versterkers hebben dat niet meer en dan moet je of een phono voorversterker (los kastje) gebruiken, of een platenspeler kopen zoals jij hebt.