Waarom moet de volumeknop van een audioversterker naar links gedraaid worden om hem 'dicht' te draaien (naar nul-volume)?

Kranen worden al ik weet niet hoe lang naar rechts dichtgedraaid. Waarom is dat niet het zelfde gehouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
2K

Het beste antwoord

Dat komt doordat de volumeknop, zeker vroeger, een schaalverdeling had, bijvoorbeeld van 0 tot 10. Een wijzertje wees dan het ingestelde volume aan op die schaalverdeling.

Bij zo'n schaalverdeling is het logisch dat de 0 links zit en de 10 rechts. Daaruit volgt dat je de knop naar links moet draaien om hem "dicht" te draaien.

In feite draai je niets "dicht", maar stel je een lagere waarde in.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Denk maar aan lezen. Gat van links naar rechts. Schaalverdelingen zijn ook van links naar rechts. Voor audio is de schaalverdeling van dB op een vu meter ook van links naar rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog: Je stelt niet een lagere waarde in, maar een hogere. Aan de knop zit nl. een regelbare weerstand. Wanneer je meer geluid wilt, moet je de weerstand verlagen. Om minder geluid te krijgen stel je een hogere waarde in.

Andere antwoorden (3)

Daar is geen standaard voor.
Op bijvoorbeeld een gasfornuis gaan de knoppen meestal ook in de andere richting (rechtsom is open).

Dus wat er standaard is voor een waterleiding, is niet de standaard voor alle andere disciplines.

De exacte reden hiervoor is niet te geven, maar bedenk goed dat het heel veel inspanning kost om iets wel te standaardiseren. Iedere producent heeft een reden om niet van zijn gebruikelijke product af te wijken, want dat is duurder. En zou jij als eerste willen om je versterkers uit te rusten met knoppen die de andere kant op draaien, dan zal je dus als eerste hele hoge kosten moeten maken om dergelijke componenten aan te schaffen die speciaal voor jou gemaakt zijn.
12 jaar geleden
Dit is het verschil tussen elektronica en machanica.
Elektrische apparaten worden tegen de klok in gedraaid (links) om hem uit te zetten. Denk maar aan de volumeknop, dimmer, knop van een strijkijzer.

In de mechanica wordt alles in de richting van de klok (rechts) gedraaid om hem dicht te maken. Denk maar aan de kraan, schroeven, deurknop, dop van een fietsbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
gas en water worden verschillende richtingen op gedraaid om te sluiten. Een deurknop draait altijd dezelfde kant op, dus aan de ene kant van de deur is dat naar links en de andere kant is naar rechts. Antwoord is niet correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Itsme, je hebt wel een punt maar ik denk dat musa beter had kunnen neerzetten: Alles met schroefdraad draai je rechtsom dicht. Uitgaande van de standaard schroefdraad, niet de Engelse. Ook de (oudere) kranen hebben dit, je draait de knop dmv schroefdraad dicht. Naar rechts dus. Deurklinken of draaiknoppen zijn meer een hefboom. In de bouw hebben ze niet voor niets het ezelsbruggetje:
"Links Los"
Musa heeft een punt, echter ik ben het met jou eens dat mechanica niet de juiste benaming is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T74 bedankt voor je aanvulling. De deurknop is geen goed voorbeeld geweest. Ik heb de voordeur bij ons thuis als voorbeeld gezien die alleen aan 1 kant een deurknop heeft en hieraan voldoet. Maar Itsme heeft terecht opgemerkt dat een deur ook aan de andere kant een deurklink heeft waarover dit niet geldt.
Deurknop is geen voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle 4 van je voordelen hebben met schroefdraad te maken! :P en een kraan zit ook schroefdraad in... mmh
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74
Engelse schroefdraad heeft niks met draai richting te maken.
Wel met de spoed.
http://nl.wikipedia.org/wiki/British_Standard_Whitworth
dat je kranen naar recht dichtdraait heeft met schroefdraad te maken, met de klok mee draai je de schroef naar binnen waardoor rubber gevalletje ofzo iets blokkeert..

volges mij is het alleen een kraan die je naar rechts dicht draait, dus een betere vraag: waarom heeft niemand tegengestelde schroefdraad in kranen gestopt om verwarring te voorkomen, en dat zal dan waarschijnlijk vanwege kosten zijn, standaard schroefdraad is goedkoper als speciale.

logischerwijs is alles met de klok mee draaien goed, schroef je iets met de klok mee zit het goed vast, draai je je versterker met de klok mee gaat het goed hard..