Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn goudvis heeft 2 bulten op zijn kop, wat zijn dit en wat kan ik er tegen doen?

Hallo, Ik heb nu ongeveer vier jaar twee shubunkin goudvissen. Ze hebben 1 keer witte stip gehad verder zijn ze altijd gezond geweest.
Twee weken geleden viel het me opeens op dat eentje twee bulten op zijn kop heeft. Eentje boven zijn rechter oog en de ander boven zijn rechter kieuw. Op internet kon ik niks vinden en aangezien hij nog actief was en verder geen vreemde dingen liet zien heb ik er niks aangedaan.
Gister viel me op dat hij minder actief was. Hij hing soms op de bodem en vlak bij het wateroppervlak.
Ik vind het moeilijk om te zeggen of de bulten in deze twee weken zijn gegroeid.
Mijn andere goudvis heeft nergens last van.
Weet iemand wat dit kan zijn en wat ik er tegen kan doen?

Picture for question
5 maanden geleden
in: Zeedieren
jc54
5 maanden geleden
Dit zouden tumoren kunnen zijn, wat wel vaker voorkomt bij (goud)vissen.
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Of bloemkoolziekte.
Zie je vaak bij de goudvis.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het kunnen twee dingen zijn:
Bloemkoolziekte (lymphocytis) of tumoren (goed- of kwaadaardig).

Als het bloemkoolziekte is, moet je het water goed in de gaten houden, eventueel op de voeding letten en kijken of de vis geen stress heeft.
Het ziet niet mooi uit bij de vis, maar het kan overgaan. Maar je hoort ook dat de knobbels blijven groeien.
Zolang de vis er geen last van heeft, zou ik het laten gaan. Krijgt de vis er wel last van, kun je ingrijpen.
Deze knobbels groeien vaak bij de kieuwen.

Zijn het tumoren dan weet je niet of het goed- of kwaadaardig is. Om een vis te laten opereren, gaat ver.
Hier kun je verder niks aan doen. Houd de vis gewoon in de gaten. Zwemt hij vrolijk rond en eet hij goed, ook laten gaan.
Gaat het slecht; ingrijpen.
De laatste link geeft de meest voorkomende ziektes aan.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing