In vergelijking met het onderzoek naar het heelal is er over de diepzee nog steeds weinig bekend. Lange tijd geloofden wetenschappers dat er in de diepzeeën geen leven mogelijk was. Tegenwoordig heeft wetenschappelijk onderzoek het tegenovergestelde bewezen: de zeediepten vormen namelijk de grootste leefomgeving op aarde. In deze totale duisternis leeft een unieke diepzeefauna, dieren die nergens anders gevonden worden. Sommige diepzeevissen leven van dode dieren en planten die naar beneden zakken (zeesneeuw). Andere vissen hebben enorme kaken en lange terugstaande tanden om alles wat voorbij zwemt te grijpen en in te slikken. Deze vissen hebben een grote, uitrekbare maag en kunnen een prooi eten die groter is dan zijzelf. Op de bodem van de diepzee leven diepzeebenthos zoals anemonen, wormen, zeekomkommers, slangsterren, krabben, garnalen en andere schaaldieren in de modder, op zoek naar voedsel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is een vis ontdekt op de bodem van de marianentrog, krijgt nooit zonlicht
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Denk maar aan de diepzeehengelvis... Deze vis soort zit wel 1000 meter in de oceaan! Daar is het pikkedonker en kun je echt niks meer zien! Maar de diepzeehengelvis heeft een soort lichtbron aan zijn hengel, dit is heel handig en zo kan hij ook nog prooien vangen!