Hoe komen butskoppen in Nederland terecht?

Voor de tweede keer is een butskop dood aangespoeld in Zeeland. Het zou gaan om een butskopjong, maar dat is nog niet zeker. Butskoppen zwemmen normaal gesproken in oceanen waar ze kilometers diep op zoek zijn naar voedsel om te overleven. Wat brengt deze dolfijnsoort naar de Nederlandse kust?

3 jaar geleden
in: Zeedieren
1.3K

Antwoorden (1)

Ze komen hier omdat ze verdwalen. De dieren jagen op twee kilometer diep en om hun prooi te vinden gaan ze op geluid af. Maar dit maakt de walvissen ook erg gevoelig voor verstoring door geluid. Recent onderzoek heeft aangetoond dat sonarsystemen die gebruikt worden door de marine het natuurlijke gedrag van de dieren ernstig kunnen verstoren.
Butskoppen behoren tot een familie van walvisachtigen die spitssnuitdolfijnen worden genoemd. Maar ze verschillen toch te veel om bij de familie ‘echte dolfijnen’ te mogen horen.
Zo hebben spitssnuitdolfijnen geen of raar gevormde tanden, echte dolfijnen hebben veel meer tanden.