In 6 weken tijd zijn al 2 van mijn vissen doodgegaan, waar kan dit aan liggen?

Ik heb sinds 6 weken een aquarium (biorb) ik heb precies gedaan wat moest en netjes alles schoongemaakt voor gebruik waterconditioner etc. ik had 5 kardinaal tetras en 1 kempvis. Ze doen het allemaal prima samen en ze krijgen genoeg eten. Toch zijn er nu al 2 van mijn tetras doodgegaan. Waar kan dit aan liggen? Ik ben dus nog erg nieuw met aquariums maar ik heb veel research gedaan voordat ik eraan begin en nu gaat het toch fout. Hoe kan dit?(ik heb een foto van mijn aquarium toegevoegd.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Zeedieren
3.4K
Z512099
5 jaar geleden
De kempvis en de tetra’s passen niet bij elkaar, de kempvis wil hoge temperatuur van minstens 29 °C, de tetra’s tussen 22 en 24 °C, deze moeten met minstens 10 gehouden worden, het water had zeker 4 weken moeten rijpen en de vissen mochten er niet allemaal tegelijk in, je had echte waterplanten moeten kiezen, geen plastic, er zijn kleinere vissoorten die veel geschikter zijn voor dit mini-aquarium, de kempvis en de tetra’s worden veel te groot.
Tetra’s houden van een donkere bodem, zuur water en zachte verlichting, kempvissen van veel drijfplanten.
Kempvissen (Betta Splendens) zijn schuimnestbouwers en willen stilstaand, rustig water, nu is er teveel turbulentie.
Eigenlijk heb je alles verkeerd gedaan wat je kon verkeerd doen.
Ritsuka
5 jaar geleden
Deze bak lijkt mij erg klein

Antwoorden (2)

Kennelijk heb je bij je research het een en ander over het hoofd gezien. Deze bak is ten eerste veel te klein voor vissen. Kardinaaltetra's hebben een aquarium van minimaal 60 cm lang nodig, maar eigenlijk meer. Het zijn ook scholenvissen. Vijf stuks is te weinig waardoor ze zich niet prettig voelen en stress ervaren.
Hoe lang zitten de vissen al in je bak? Een aquarium moet eerst een aantal weken draaien zonder vissen. Als je direct na het inrichten de vissen erin doet, is het water nog niet geschikt en kunnen ze ziek worden of dood gaan.
Verder zie ik alleen plastic planten. Echte planten zijn nodig voor het zuurstofgehalte van het water.
5 jaar geleden
Vissen hebben snel stess. Het kan zijn dat ze door een grote hoeveelheid stess dood zijn gegaan. (Van het ene aquarium naar het andere) Ook zijn het groepsdieren, ze moeten met minimaal 10 tegelijk. Het kan ook aan de waterwaardes liggen