Hoe lang kan een meerval vis zonder water?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Zeedieren
5.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het blijft wel een vis natuurlijk, een vis kan niet zonder water. Zou ik er wel even aan toe willen voegen.
Ik heb zelf kleine tropische meervallen gehad in mijn aquarium.Ze komen soms boven om adem te halen, doen wel meer vissen en zeezoogdieren natuurlijk. Zou best kunnen dat meervallen in de modder wel kunnen overleven maar lijkt me geen ideale situatie voor een vis.

Antwoorden (1)

Een Afrikaanse meerval is een zoetwatervis met bijzondere eigenschappen, zoals een goed ontwikkeld long-orgaan. Behalve dat de vis met zijn kieuwen zuurstof uit water haalt, kan hij op het droge ook met z'n kop zuurstof uit de lucht opnemen. Daardoor kan hij zonder water vervoerd worden. In Afrika weet de meerval zich in tijden van droogte soms maandenlang in de modder in leven te houden. Als ze maar wel vochtig blijven kunnen meervallen prima zonder water leven.