Kunnen vissen dingen/kleuren herkennen?

Mijn neefje beweerde dat zijn sluierstaart goudvis zijn witte badjas herkende en daarom naar boven zwom omdat " hij wist dat hij eten kreeg "
Zelf geloof ik het niet echt, maar deze vraag stellen kan geen kwaad

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Zeedieren
3.5K

Antwoorden (1)

Ja, de goudvis en diverse andere soorten vissen blijken inderdaad kleuren te kunnen onderscheiden.
Om kleuren te zien moet het netvlies beschikken over kleurdetectors (kegels) en deze dienen in verbinding te staan met de hersens om de gegevens van de kegels te kunnen verwerken. Mensen hebben rode, groene en blauwe kegels die ervoor zorgen dat zij kleur kunnen zien. Een goudvis heeft vier kegels: rood, groen, blauw en ultraviolet.

Er is zelfs onderzoek gedaan naar hoe vissen op vormen en kleuren reageren. In de jaren zestig werden goudvissen voor het eerst getraind om op licht te reageren. Onderzoekers schenen met een lamp op een vlakje in een aquarium en de vis kreeg een beloning als ie er naartoe zwom. Vervolgens gingen de onderzoekers spelen met de kleur van het licht. Ze gebruikten alle kleuren van de regenboog.

Op die manier zagen onderzoekers dat goudvissen vooral alert reageren op blauwgroen licht, en veel minder op rood licht. Het oog van een goudvis is dus gevoeliger voor blauwgroen licht dan voor licht met rood-oranje tinten. Het onderzoek liet ook zien dat de goudvis verschillende kleuren kan waarnemen.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Is ook heel logisch dat vissen minder reageren op rood licht. Onder water is het rode licht het eerste wat er uit gefilterd wordt. Op een paar meter diepte kan je dit verschil al goed zien (daarom gebruiken duikers heel vaak roodfilters op hun camera's).
+