Kunnen deze sets vissen elk in een aquarium van 58 liter??

Zijn dit goede samenstellingen voor 2 bakken van 58 liter? (20-26 graden)

Bak 1:
3x Otocinclus
3x Chinese Danio
5x Dwerggoerami
1x Siamese Kempvis

Bak 2:
3x Otocinclus
3x Black Molly
5x Hoogvinkarper zilver
1x Siamese Kempvis

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Zeedieren
2.6K
Z512099
5 jaar geleden
De Dwerggoeramis (de mannetjes) zullen hun territorium agressief verdedigen en 3 Chinese Danio’s is veel te weinig (scholenvissen).
Voorts is de temperatuur aan de lage kant: minimumtemperatuur voor de Betta en Black Molly is 26°C! (liefst nog warmer)....de 2 aquariums zijn veel te klein (te weinig schuilmogelijkheden en daardoor stress en gevechten) een meterbak is het minimum.
Wanneer deze adviezen niet gevolgd worden zijn veel problemen en ellende te verwachten.

Antwoorden (1)

Over de Siamese kempvis vind je hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Siamese_kempvis in ieder geval deze informatie:

"Het is wel mogelijk om andere vissen in combinatie met Siamese kempvissen te houden. Bij de vissenkeuze dient er wel rekening mee te worden gehouden welke vissen erbij worden geplaatst. Vissen met sluierstaarten, zoals bijvoorbeeld guppymannen, zullen door een Betta mannetje als concurrent gezien worden. En deze vissen zullen net zoals een mannetje van de eigen soort bevochten worden totdat er een het leven laat. Vinnenbijtende vissen kunnen ook beter achterwege worden gelaten, omdat deze de vinnen van de betta zodanig kunnen beschadigen, dat de vis ernstig ziek wordt of dood gaat.

Het is een fabeltje dat een betta in een jampotje gehouden kan worden. De Betta splendens stelt wel degelijk eisen aan de minimummaten van het aquarium. Gaat het om alleen één mannetje of alleen een paar vrouwtjes, dan voldoet een aquarium van 54 liter (60 × 30 × 30 cm). Een harem (1 man + 2 à 3 vrouwtjes), vereist een grotere bak: een aquarium van minstens 120 liter (80 × 40 × 40 cm); dit is echter nog aan de krappe kant. Een aquarium van 180 liter (100 × 40 × 50 cm) wordt pas echt interessant. De reden dat het aquarium deze afmetingen moet hebben, ligt in de agressieve aard van de vis. Een mannetje is ook agressief tegenover de vrouwtjes en in een te klein aquarium kan dit het leven van de vrouwtjes kosten."

Het is dus maar de vraag of je die vis met andere vissen kan combineren zoals je van plan bent. Ook de voorgenomen grootte van het aquarium is mogelijk niet voldoende.
Toegevoegd op 23 september 2018 16:41: bron