Hoe komt de zeekat aan zijn naam?

Waarom zit in de naam van de zeekat het woordje ‘kat’?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Zeedieren
6.1K

Antwoorden (1)

Het is niet zeker waar de naam vandaan komt. Bij de zeehond, de zeekoe en het zeepaard is vanwege gelijkenis in vorm of gedrag nog enigszins voorstelbaar waarom het dier zo is genoemd, maar bij de zeekat ontbreekt op zich iedere referentie aan de poes.

Mogelijk stamt kat af van het Oergermaanse kuddo en van het Proto-Indo-Europese *gewt-, dat zak betekent. Het Engelse woord voor zeekat (cuttlefish) is hier ook van afgeleid. Dus eigenlijk werd met zeekat een zeezak bedoeld.

Een kat kan ook werpanker betekenen. Misschien dankt de zeekat zijn naam aan zijn armen, die doen denken aan die van een werpanker.