Hoe kunnen kwallen overleven zonder hart?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Zeedieren
9.5K
tinus1969
5 jaar geleden
Vervolgvraag; waarom hebben kwallen geen bloedsomloop?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Eigenlijk zeg je @fremar dat kwallen geen hart hebben om reden dat ze geen hart hebben met bijbehorend adersysteem. Je zet de vraagsteller met jouw antwoord weer aan het begin van de vraag. (van mij een min)
fremar
5 jaar geleden
kwallen hebben geen hart omdat ze geen gesloten (dat is via aderen/slagaderen) bloedsomloop hebben (het hart is niks anders dan een pomp die het bloed dan rondpompt).

Antwoorden (1)

Een kwal heeft geen bloed en ook geen hart. Maar hoe worden zuurstof en voedingsstoffen dan vervoerd? Heeft een kwal dan wel cellen die ziekteverwekkers onschadelijk maken? En hoe worden koolstofdioxide en andere afvalstoffen dan weer uit het lichaam verwijderd? En hoe wordt een wond gedicht?

Zuurstof
De meeste dieren hebben bloed. Bloed is een transportmiddel voor de aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen. Maar bij de kwal ontbreekt dit, de kwal heeft geen bloedsomloop. Hoe komen de zuurstof en de voedingsstoffen bij de juiste organen?
Zuurstof komt bij de kwal binnen door middel van diffusie en verspreid het zich door de celmembranen heen (dit gebeurt nog steeds door middel van diffusie). Elk orgaan is opgebouwd uit cellen en de zuurstof kan dus gewoon op dezelfde manier op de goede plek komen.

Voedingsstoffen
Nadat het voedsel is verteerd en de voedingsstoffen eruit zijn gehaald, moeten de voedingsstoffen nog naar de goede plek vervoerd worden. De voedingsstoffen komen vanuit de coelentron (een holte waar het voedsel verteerd wordt) via kleine kanaaltjes in het ringkanaal terecht. Het ringkanaal, die door het hele lichaam loopt, zorgt ervoor dat de voedingsstoffen naar de juiste plek worden gebracht en daar via wat kleinere kanaaltjes door middel van diffusie in de goed cellen terecht kunnen komen.

Koolstofdioxide
Nadat er verbranding is plaats gevonden in cellen. Moet het verbrandingsproduct koolstofdioxide ergens heen.
De koolstofdioxide wordt door middel van diffusie via cellen naar buiten gewerkt en wordt daar afgegeven aan het water.

Afvalstoffen
Afavalstoffen worden door de cellen, waardoor deze stoffen zijn gebruikt,
afgegeven aan kleine kanaaltjes die leiden naar het grote ringkanaal.
De stoffen worden door het ringkanaal afgevoerd naar de mond/anus
waar de afvalstoffen uitgescheiden worden.

Wond/gat
Op de plek waar het gat / de wond zit zorgen omringende cellen ervoor
dat er nieuwe cellen aangmaakt worden waardoor de wond gedicht wordt.