Sinds wanneer bestaan er vliegende vissen?

En: Waarom kwamen gewone vissen eerder op land dan vliegende vissen?
Of bestonden er toen nog geen vliegende vissen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Zeedieren
2.3K
Amadea
6 jaar geleden
Die vliegen niet echt, maar maken zó'n grote sprong uit het water dat het lijkt alsof ze vliegen.

Het beste antwoord

Vliegende vissen waren er al in het Paleozoïcum. Het Paleozoïcum is een era in de geologische tijdschaal die het gedeelte van de geschiedenis van de Aarde tussen 541 en 252 miljoen jaar geleden bevat.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het oudste bekende fossiel van een vliegende of zwevende vis, Potanichthys xingyiensis, dateert uit het Midden Trias, 235-242 miljoen jaar geleden. Dit fossiel is echter niet gerelateerd aan moderne vliegende vissen, die zich ongeveer 66 miljoen jaar geleden onafhankelijk ontwikkelden, volgens https://en.wikipedia.org/wiki/Flying_fish.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vliegende vissen zullen mss wel eens op het land terecht zijn gekomen, maar ze waren niet aangepast aan leven op het land.

De eerste vissen die enigszins op het land konden leven, waren vissen die leefden in lagunes of getijdezones en zich aanpasten om te kunnen overleven als hun lagune droogviel.