Zijn er dieren die voorwerpen of andere dieren/zichzelf kunnen herkennen op foto's?

En hoe zit het met tekeningen/animaties? En de spiegel (ik weet dat sommige vogels wel een vogel in de spiegel herkennen, maar niet zichzelf)?

2 jaar geleden
in: Dieren
1.1K
TurfGraver
2 jaar geleden
Leuk filmpje voor je.
https://youtu.be/-EjukzL-bJc
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Dieren die monogaam zijn kunnen wel hun partner en jongen herkennen
IemandAnders
2 jaar geleden
Wel cool dat van die spiegel! Kan bijv. een olifant dan ook zichzelf of überhaupt een olifant op een foto herkennen? En een tekening/animatie? Dus stel bij een olifant staat een boom in zijn hok. Een verzorger maakt een foto van de boom. Zal de olifant dan de boom op de foto herkennen of tenminste snappen dat het een boom is? En als iemand nou een hele goede tekening/animatie van de boom maakt, zal de olifant er dan ook een boom in herkennen?

Antwoorden (2)

Van nature herkennen dieren zichzelf niet in een spiegel, omdat ze dat niet aangeleerd is. Ze zien in hun spiegelbeeld wel een soortgenoot. Je kunt met training verschillende diersoorten wel aanleren om een afbeelding van zichzelf aan te wijzen, maar dan is het nog maar de vraag of ze zichzelf daarin herkennen, of een soortgenoot die ze moeten aanwijzen.
2 jaar geleden
Dolfijnen, olifanten, eksters en sommige mensapen weten dat ze naar zichzelf in de spiegel kijken.
Dieren die spiegel-zelfherkenning vertonen, zullen vaak ontdekkingsfasen doormaken. In een bepaalde fase herhalen dieren vreemde bewegingen terwijl ze lijken te begrijpen dat hun gedrag en het gedrag van het dier in de spiegel gerelateerd is.
In de laatste fase lijken veel dieren hun moeilijk zichtbare lichaamsdelen te willen verkennen. Dolfijnen oriënteren zich bijvoorbeeld herhaaldelijk vanuit verschillende hoeken voor de spiegel om markeringen te zien die onderzoekers op hun lichaam hadden gemaakt.
Aziatische olifanten raakten met hun tong het glas aan en onderzochten zo de binnenkant van hun mond.