Hoe leer je je hond teruglopen naar zijn plek?

Bedankt voor het klikken op mijn vraag!
Het is de bedoeling dat wij op onze hondencursus onze Golden Retriever Buddy (1 jaar) leren om haar eerst op een plek te laten zitten (commando "wacht"), en als wij dan roepen: "hier" dan komt ze naar ons toe. Maar het is dus nu de bedoeling dat als wij "hier" hebben gezegd dat wij haar weer terug moeten sturen naar dezelfde plek waar ze vandaan kwam en we haar lieten wachten. Hebben jullie tips hoe we dat haar kunnen leren?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik hoop dat de cursus gratis is want dit zou je op de cursus moeten leren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat dit telkens een andere plaats is, lijkt me dat niet eenvoudig. Wel kun je je hond leren om (bij benadering) op dezelfde afstand van jou te gaan zitten door een commando als 'terug' waardoor de hond wat bij je vandaan loopt.
Erna55
8 jaar geleden
Deze vraag kun je op de cursus stellen.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Op een goede hondenschool leer je hoe je dat moet doen.
Begin met een kleine afstand en een target (iets waar je een snoepje op kan doen). Overigens als dit telkens een andere plek is, zonder pionnen o.i.d. is dit een oefening met een zeer hoge moeilijkheidsgraad.

Antwoorden (1)

Je legt haar RIEM op de plaats waar ze zit. Zegt :wacht. Loop zelf weg en laat haar naar je toekomen. (Even tussendoor: ze moet dus zitten. Een hond die afgelegd is moet wachten tot de baas naar haar/hem terugkomt.)
Als ze bij je is gekomen, laat je haar achterom jou heen plaats nemen aan je linkerkant. Noem haar naam en wijs richting riem. "Zoek plaats" Is niet zo moeilijk omdat haar riem daar ligt.
Misschien moet je haar er de eerste keer heen begeleiden. Maar Goldens zijn niet dom, dus een tweede keer zal ze zelf gaan.
Dan is het probleem van telkens een andere 'terugplaats' opgelost.
Ivana
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
+ Ivana wel een opm. in de GG(B) mag je ook geen riem meer gebruiken voor het terugsturen, dus wordt bij het aanleren plaats, op de meeste hondenscholen vaker een target (onderzetter) in combinatie met touch gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus+
Ivana
8 jaar geleden
Jody, het gaat hier toch om een oefening op "jongehondencursus"? Dan werk je niet zonder de plaats te claimen met iets eigens. Een eigen riem is dan in eerste instantie het meest aangewezen artikel.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ik denk toch eerder een VEG (voortgezette elimantaire gehoorzaamheid), normaal gesproken zijn de honden dan ong. 1 jaar oud. Maar de oefeningen zoals hier neergezet, zijn zelfs op dit niveau te hoog naar mijn idee, lijkt me de-motiverend voor cursist en hond.
Wij gebruiken geen riemen meer, is verwarrend voor de hond, hond gaat vaak zoeken naar....Target met snoepje en vooral afstand eerst klein houden, werkt prima. Uiteindelijk is het doel hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Ik zelf heb dit aangeleerd met een clicker en shapen. Maar niet iedereen werkt met een clicker dus ik laat mijn antwoord achter wegen want vind dit al een goed antwoord haha