Kan je tijdelijk 2 katten van iemand in huis nemen als je zelf al katten hebt die totaal niet aan vreemde katten gewend zijn?

Een vriendin van mij zit twee maanden zonder woning, maar ze heeft ook 2 katten. Die vriendin kan tijdelijk een kamer huren maar dat is een heel klein hokje en huisdieren zijn niet toegestaan.

Nu heeft ze een oproep op Facebook geplaatst of iemand voor twee maanden die katjes kan verzorgen. (Ze heeft mij niet gevraagd omdat ze weet dat wij al twee katten hebben)

Ik ben net verhuisd van een kleine flat naar een grote 1 gezinswoning dus ruimte is het probleem niet. Ik zou haar graag helpen maar...

Ik heb zelf twee katten (kater en poes) die nooit buiten komen, twee vuilnisbakkenras katten. Beide geholpen.
Haar katten zijn ras siamezen, kater en poes beide geholpen.
Haar katten komen wel eens buiten maar blijven uit zichzelf in de tuin.

Mijn katten hebben nog nooit andere katten ontmoet, behalve door het raam in de flat toen er steeds een andere kat via de balkons op ons balkon terecht kwam. Waarbij onze poes door het lint ging als ze hem zag. Gelukkig zat er glas tussen. De kater kon het niet schelen, die keek alleen met interesse.

Kan ik mijn vriendin helpen en zo ja hoe? Of gaat dat niet?

Toegevoegd na 53 seconden:
Mag duidelijk zijn dat haar katten (buiten) wel eens andere katten ontmoet hebben. Dat ging goed.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je ruimte genoeg hebt, kan je je vriendin zeker helpen door de katten voor die twee maanden op te nemen: je zal ze alleen strikt gescheiden moeten houden van je eigen katten. Als je katten aan elkaar wil introduceren, en je wil dat goed en verantwoord doen, dan moet je daar alle tijd voor nemen, en niets forceren. Je bent dan al snel weken en weken verder, dus dat is in deze situatie compleet zinloos. Daarbij zijn oosterse katten zoals siamezen niet de makkelijkste katten om te introduceren bij htk-katjes: ze willen die laatste nog wel eens terroriseren. Geef de Siameesjes hun eigen ruimte met hun eigen spulletjes, instaleer een feliway-verdamper, en geef ze plenty aandacht, maar houd ze verre van je eigen katten.

Je kunt ze leren beetje bij beetje in contact met elkaar te komen. Het zal een tijdje duren voordat je katten het een beetje leuk gaan vinden dat er een nieuwe kat bij komt

Ga met je vriendin in gesprek en vraag of zij al onderdak heeft voor de katten. En als het niet anders kan bied dan aan om te helpen een goede adres te vinden. Voor die twee maanden zou het mogelijk moeten zijn om vier katten onderdak te geven. Het probleem is je poes, deze zou je rustig moeten introduceren aan de twee vreemde katten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100