Waarom steken naaktslakken een zandpad over, en ze het gevaar lopen om uit te drogen?

Ook kunnen ze platgetrapt of gereden worden, terwijl er aan de andere kant van het pad precies dezelfde vegetatie is. Zoeken ze een partner? Of zitten er in het zand mineralen die ze nodig hebben?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Dieren
1.9K

Antwoorden (2)

In principe zullen (naakt)slakken altijd een zandpad mijden. Er eenmaal op beland, zullen ze de neiging hebben in een rechte lijn door te gaan, aangezien er niets te eten is en het felle licht ze kwetsbaarder maakt voor roofdieren. De meeste slakken hebben een vrij eenvoudig gezichtsvermogen en kunnen dus niet zien hoe breed het pad is. Ze zullen gewoon doorkruipen tot ze weer veilig terrein betreden.
2 jaar geleden
Naaktslakken hebben halverwege hun lichaam een reukorgaan zitten, waarmee ze interessante geurstoffen uit de omgeving kunnen oppikken. Dus als ze ruiken dat er aan de overkant van de weg iets lekkers te vinden is, dan zullen ze de overtocht zeker aanvaarden ook al levert die levensgevaar op. Gedurende een etmaal eet een naaktslak namelijk de hoeveelheid van ongeveer de helft van zijn/haar (ze zijn tweeslachtig) lichaamsgewicht.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Wel leuk bedacht, maar dit zou alleen gelden als het pad niet breder dan een meter is. Een naaktslak is door zijn voelhorens in staat op een meter afstand voedsel te ontdekken. Daarnaast vraag ik me af waarom er aan de veilige kant geen voedsel meer te vinden zou zijn en de slak dit risico zou gaan lopen/kruipen.