Hoe kan het dat sommige dieren tijdens en voor hun winterslaap niet kunnen/willen eten, en anderen wel?

Ik heb roodwangen (schildpadden) verzorgd, die voor en tijdens hun winterslaap niet aten. Logisch, want het voedsel zou niet meer verteerd worden en rotten in de darmen. Egeltjes eten tijdens en voor de winterslaap wel, blijkbaar zonder dit risico te lopen. Nu weet ik dat egels niet koudbloedig zijn, itt roodwangen, maar ook de temperatuur van egels daalt behoorlijk als ze in winterslaap gaan. Kan me niet voorstellen dat ze hun eten dan nog goed kunnen verteren?

3 jaar geleden
in: Dieren
1.3K

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet is het idee dat eten gaat 'rotten' in je darmen onzin, maar ook als het waar is, is de oplossing voor schildpadden en egels gelijk: 'defecatie', dus je darmen leegpoepen voor de winterslaap. Hoeveel/hoevaak je eet maakt daarbij niet uit; het moet gebeuren of niet.
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
In winterslaap vinden alleen de allernoodzakelijkste functies plaats, en darmwerking zit daar niet echt bij heb ik altijd begrepen. En egels gaan gerust met volle darmen pitten, en worden tussendoor ook nog eens wakker voor een hapje...
Bij egels is de winterslaap geen doorlopend proces. Zij kunnen gedurende korte perioden terug actief worden en van nest veranderen. Hun winterslaap dient om strenge winterpieken te overleven. De belangrijkste aanleiding om ermee te beginnen is een langere periode van minder dan 8°C. Maar ook andere factoren zoals daglengte, voedselbeschikbaarheid en genoeg lichaamsreserve spelen een rol. Om de winter te kunnen overleven is voor egeltjes een minimum lichaamsgewicht van 550 tot 600 gram in november nodig.

De manier waarop de egel zichzelf gedurende de winterslaap in leven houdt, is een onderwerp dat steeds meer medisch-wetenschappelijke onderzoekers fascineert. Al het extra voedsel dat een egel in de herfst heeft gegeten is opgeslagen als vetreserve.

Dieren in winterslaap en winterrust laten hun temperatuur zakken en bewegen bijna niet, waardoor hun lichaam maar heel weinig energie verbruikt. Hun darmen komen bijna tot stilstand. Ze plassen en poepen nog wel, maar niet veel.
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Jij zegt dus eigenlijk dat ze hun voedsel toch nog verteren, itt schildpadden, zij het heel langzaam?
Amadea
3 jaar geleden
Ja, hun metabolisme is dan op een heel laag pitje gezet.