Hoe komt het dat paarden vaak ingeslapen moeten worden als zij een been hebben gebroken? En geldt dit ook bij kreupelheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

een paard kan niet het been ontlasten zodat het kan genezen. daarbij worden paarden die stilstaan oervervelend omdat ze hun energie niet kwijt kunnen raken.

een kreupel paard hoeft gelukkig niet altijd afgemaakt te worden omdat kreupelheid veel oorzaken kent en soms makkelijk te behandelen zijn.

een paard wat ernstig hoefbevangen is laat men vaak weer wel inslapen. het is zeer pijnlijk en kan chronisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee dat geldt niet bij kreupelheid want ik kende een paard die vaak kreupel was en die werd niet ingeslapen. kreupelheid gaat voorbij en een gebroken been kan bij paarden waarschijnlijk niet hersteld worden, vandaar dat ze ingeslapen worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gebroken been kan geamputeerd worden zodat ze eventueel een nep-been kan krijgen.
Kijk maar: http://www.youtube.com/watch?v=GeNWEBEHHOI
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Zie het als een auto met schade. De een wordt als schade auto verkocht, de ander gaat naar de sloop. Het is wel jammer natuurlijk, het zijn lieve dieren.
als het enigzins gered kan worden doen artsen hun uiterste best om het dier nog een goede kwaliteit van leven te geven, maar vaak is het bij paarden die het juist van de beweging moeten hebben zo dat de kwaliteit veranderd in kwantiteit en kiest men ervoor het paard uit zijn lijden te verlossen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paard is een dier dat gewend is veel te lopen. Wanneer die een been breekt, zal die eerst op drie benen lopen. Echter is niet mogelijk om altijd op drie benen te lopen. Zoals eerder al genoemd, ontwaken uit narcose geeft heel veel risico's waar alsnog een been kan worden gebroken. Het dier kan dan niet lopen en moet in banden opgehangen worden. Door dat ophangen zijn er allemaal zaken die niet meer of minder gaan werken zoals het hoort. Het maagdarmstelsel gaat achteruit, bespiering gaat weg, drukplekken, verminderde weerstand enz. Om maar nog niet te spreken over de gemoedstoestand van je paard. Vaak wegen de risico's niet op tegen het mogelijke resultaat. Plus dat het ongelovelijk veel geld kost, de hele constructie, 24/7 bewaking, speciale voeding, begeleiding, uiteindelijk voorzichte beweging, schema's enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zielig om het dan nog pijn te laten lijden. Maar het is de keus van de eigenaar! De dierenarts raad het vaak aan maar de eigenaar mag altijd nog nee zeggen