Wat kan je het beste doen bij loslopende honden ?

Ik kom de laatste tijd veel loslopende honden tegen, Mensen die honden uitlaten maar zelf zowat 1 km verderop staat te kletsen en niet opletten.

Of hier in de buurt op een grasveld waar ik altijd met mijn zoontje speelde, nu loopt hier steeds een redelijk grote blaffende hond los, terwijl die man die tijdelijk op de hond past gewoon in zijn tuintje bezig is.

Ik vind het eigenlijk maar eng, ik loop met een klein kind in een buggy dat geen kant op kan als er zon hond plotseling op ons afrent.
Wat kan ik het beste doen als die hond op mij afkomt rennen.
moet ik hem negeren ? of moet ik iets zeggen.
eigenlijk ben ik wat bang :(

13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Ik geef je groot gelijk dat je bang bent voor een loslopende hond die niet onder appèl staat, of waar geen oog op wordt gehouden.
Een hond die geen leiding heeft néémt de leiding. Natuurlijk zijn er genoeg goedzakken-van-honden die geen vlieg kwaad doen, maar evenzoveel honden die uitvallen naar alles wat hen ergert.
Je moet de hond in ieder geval niet aanstaren, niet hard wegrennen en hem geen bevelen geven. Kalm weglopen in de richting van de eigenaar en de eigenaar vragen zijn hond onder appèl te zetten of er op te letten, zodat jij rustig met je kleine kan wandelen zonder angst.

Mij ergert het mateloos als hondenbezitter, dat zo weinig hondenmensen rekening houden met de hobby's van anderen. Wandelen met een peuter zien we in dit geval dan even als hobby. Als je een wandelwagen ziet, loslopende kleine en grote kinderen, mensen te paard, joggers die in hun tempo niet gestoord moeten worden, hou dan je hond bij je, roep hem naar je toe, zet hem desnoods even neer. Voor anderen zal dat een teken zijn, dat ze een opgevoede, gehoorzame hond naderen waar ze geen angst voor hoeven te hebben. Joggers die aangevallen of van achteren besprongen worden, het is niet nodig. Ik begrijp voluit, dat een hardloper zo'n hond een oplawaai verkoopt.

Kort en goed, een hond waar niet op gelet wordt is waarschijnlijk ook de hond waar weinig aandacht aan de opvoeding is besteed. Ik zou ze niet vertrouwen. Je kunt aan de lichaamstaal van een hond weliswaar zijn bedoelingen aflezen, maar als je geen kennis van honden hebt kan je zelfs dat niet zien. Spreek dus de eigenaar er op aan en leg hem uit dat er mensen zijn die een andere hobby hebben. Vraag hem daar rekening mee te houden.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Naar de oppas van de hond gaan en vragen of die hem bij zich wil houden of even aanlijnt.
Vertel erbij dat je bang bent het kan zijn dat die man het helemaal niet door heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hond ruikt dat je bang bent en voelt zich de meerdere. Spreek de eigenaar erop aan en als die niet luisteren wil de politie. Je mag een hond binnen de bebouwde kom niet los laten lopen.
Als die hond op je af komt blijf dan doodstil staan. Hij gaat vanzelf weer weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even aangenomen dat het een 'normale' hond is, de normale honden accepteren dat een volwassene de baas is. Wellicht tussen de hond en je kind in blijven staan. Hond manen met ZIT of AF kan ook wel helpen. In ieder geval niet de hond aanstaren, en ook niet met de binnenkant van je hand benaderen, daar houden ze niet van. Neem een bal of stok mee, gooi die weg als de hond op jou afkomt, geheid dat ie die volgt.

Los daarvan zou ik toch de eigenaar vragen om de hond bij zich te houden, desnoods maak je er een verhaal bij over allergie of zo om het leuk te verpakken. In de meeste gemeentes is het trouwens verboden om een hond los te laten lopen, tenzij op speciaal aangegeven plekken.

Blaffende honden bijten niet.... maar ze kunnen zo verhipt snel stoppen met blaffen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
Komt die hond dan niet steeds juist naar mij toe, als ik steeds een bal voor hem meeneem ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zou kunnen, maar dan weet je zeker dat ie je aardig vind, en is er geen reden meer om er bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit een bal gooien! De hond associeert blaffend naar jou toekomen met 'spelen'
Ik weet niet of dit een verantwoord antwoord is.

Maar kan je je niet opmaken om met die hond even te gaan knuffelen en spelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
Dat durf ik niet. zowieso niet bij vreemde honden die ik niet ken
Ivana
13 jaar geleden
Nee, dat zou ik maar niet doen ook. Als je geen kennis van hondengedrag hebt, kan je ook niet zien of die hond iets anders in zijn hoofd heeft dan spelen en knuffelen.
verreweg de meeste honden bijten niet. Een hond die losloopt heeft sowieso nog nooit iemand gebeten, want anders zou de baas er niet relaxed mee omgaan. Als baas heb je nl. een groot probleem wanneer je hond bijt: je moet de schade betalen en je krijgt een muilkorfgebod. Kortom, aai de hond en ga lekker spelen met je kind. Als de hond poept op een veld waar dat niet mag, dán kun je de baas aanspreken. Het is overigens niet zo dat honden altijd aangelijnd moeten zijn; bijna alle gemeenten hebben uitlaat- en losloopveldjes. En maar goed ook, je zult maar vier poten hebben om lekker te rennen en altijd vastzitten aan een sloom wezen met maar 2 benen. Probleem is vaak dat je soms niet meer kunt zien waar ze losmogen, omdat ándere mensen die bordjes weer uit de grond rukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dikke min.
Hoezo, "een hond die losloopt heeft sowieso nog nooit iemand gebeten, want anders zou de baas er niet relaxed mee omgaan"? Waar haal jij deze "kennis" vandaan?
Ik zit vol met littekens van honden die loslopen, voor en na bijtincidenten. Je moet er echt niet van uit gaan, dat als een hond los loopt, hij ook niet zal bijten!! Ik heb in mijn woonplaats en werkplaatsen (dierenarts, hondentrimmer, hondentrainer) genoeg asociale mensen meegemaakt, die het allemaal geen ruk uit maakt. Je conclusie slaat totaal nergens op.
rebecca
13 jaar geleden
ja en iedereen zegt van zijn eigen hond dat ie niet bijt. maar ik wil ook niet graag de eerste zijn die ze wel bijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, ben 12 jaar bij de dierenbescherming geweest en ben nooit gebeten. Ik weet daarom ook dat honden die eenmaal gebeten hebben (dan moet daarvan wel aangifte zijn gedaan) een muilkorf moeten dragen. Voor wat betreft loslopen, dat mag natuurlijk alleen als de baas erbij is en de hond onder appel staat.
Zoek geen oogcontact met deze hond negeer hem volkomen.
Loop gewoon door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar een idee/voorstel:

Als een hond al blaffend op je afkomt terwijl je aan het wandelen bent met je peuter in een buggy, je voor de buggy stellen. komt de hond voor jou te dicht, je met de rug naar de hond draaien als zijnde geen interesse in de hond (geen beloning). komt hij dan snuffelen gewoon zoals anderen reeds antwoorden een kort en krachtig NEE zeggen (of AF).
jezelf eens de vraag stellen waarom je bang bent van de hond(en)?