Kan je kwartels door kweken met broertjes en zusjes?

Ik heb een aantal kwartels zelf uitgebroed afgelopen jaar. Dit zijn allemaal vol broertjes en zusjes. Nu wil ik komende zomer nog meer door kweken. Maar helaas zijn de papa en mama overleden door ouderdom. Ik heb slechte ervaringen met het kopen van kwartels, bij meerdere geprobeerd maar steeds waren dit zwakke beestjes. Ik weet dat die van mij nu sterk en gezond zijn.

Maar vraag mij alleen af of het gezond is om door te kweken met de kwartels die ik nu heb? Ik kan hierover nergens informatie vinden. Ik wil graag een antwoord het liefst met bron of eigen ervaring.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
2.3K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan wel,maar dan ben je bezig met inteelt ofwel lijnenteelt. Dat kán betekenen, dat je nageslacht krijgt dat zwakker is en eerder ziek wordt.
Als je echter een mannetje zou bijkopen wordt de kans op sterker nageslacht veel beter. Er zijn echter veel vogelkwekers die binnen de verwantschap doorkweken om bepaalde eigenschappen verder boven water te krijgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel, interresante link. Tot nu toe helaas geen kweker of hobbiest gevonden, die kwartels net zo veel ruimte geeft als mij. Ik wil geen kwartels kopen waar er 40 of meer in konijn hok zitten. In begin gedaan, maar deze waren erg zwak. Ga mij eens verdiepen in lijnteelt,maar hoop dat ik nog reacties krijg van iemand die ervaring heeft. Wil namelijk geen zieke zwakke beestjes ter wereld brengen op deze manier.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@St
Je zal in de praktijk zien, dat de meeste kwekers heel veel kwartels in een groot hok hebben zitten. In heel veel gevallen zal hun dat niets uitmaken, omdat ze ook voor de consumptie worden gekweekt. Heel veel inteelt dus.
Succes met je fokken.