Afvoervliegen , zinkvliegen , filtervliegen , [1] of rioolvliegen ( Psychodidae ) zijn kleine echte vliegen (Diptera) met korte, harige lichamen en vleugels waardoor ze een "harige" motachtige uitstraling krijgen, vandaar een van hun gemeenschappelijke namen, mot vliegt .
Toegevoegd op 11 augustus 2019 19:41: afbeelding
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is een motmug, ook wel bekend als rioolvlieg. Maar feitelijk is het een mug en geen vlieg.

Motmuggen eten rottend dierlijk of plantaardig materiaal, bacteriën en schimmels. Komen ze in je huis terecht, dan rusten ze vooral op muren. Het liefst zitten ze dan in je keuken of badkamer, want daar lopen genoeg leidingen. Ze doen dit vooral overdag, want ‘s avonds en ‘s nachts worden ze pas echt actief. Ze houden van vuil, vochtig, warm gistend drab en komen dus vooral op (defecte) leidingen af, bijvoorbeeld bij rioolproblemen. Bij een lekkende gootsteen of een verstopt toilet heb je dus eerder kans dat ze in je huis komen.