Wat is dit voor een beest?

Word ik 's nachts wakker met pijn op mn wang, zie ik poten uit mn kussensloop steken. Trek mn kussensloop van mijn kussen af en vervolgens zie ik dit beest.

Picture for question
een jaar geleden
in: Insecten
2.1K
Amadea
een jaar geleden
Het is helaas niet mogelijk het beestje scherp in beeld te krijgen. Kun je ook in woorden beschrijven hoe hij er precies uitziet?
Stevenberggeit
een jaar geleden
1 tot 1.5 cm groot, sprong niet, vloog niet, beet of trok met zn poten best wel hard aan mn gezichtshaar door een kussensloop, rook verder niet vies (weet dat sommige insecten als afweer een vieze geur veroorzaken). Dacht misschien de lapsnuitkever na wat afbeeldingen op google te hebben bekeken maar is hem toch niet helemaal.
Stevenberggeit
een jaar geleden
Lijkt heeeeel veel op de appelbloesemkever alleen kan ik me niet herinerren dat ie zo'n lange snuit had
Amadea
een jaar geleden
Het rare is dat snuitkevers echt geen mensen bijten en zich ook niet in een huis begeven. Kan het zijn dat je dit beestje met je bagage mee uit een buitenland hebt meegenomen?
Stevenberggeit
een jaar geleden
Ik ben naar Griekenland geweest in juli, zou kunnen ja weet alleen niet of die zo lang overleven?

Antwoorden (1)

Mijn uiteindelijke conclusie na veel zoekwerk is dat dit een Langsprietpopulierensnuitkever (Dorytomus longimanus) zal betreffen. Want dat is de enige soort die op afstand geheel lichtbruin van kleur lijkt. En hij heeft, als je die vergelijkt met andere snuitkevers, verlengde voorpoten. Aan die lange poten heeft ie de Latijnse naam te danken.

Het beestje bijt niet, maar kan zich met de weerhaakjes aan z'n poten ergens goed aan vastklemmen en dat zul jij hebben gevoeld. (Volgens Cryofiel, bij https://www.startpagina.nl/v/dieren/insecten/vraag/58507/lieveheersbeestje-bijten/, voelt dat grappig aan maar kan het je huid niet beschadigen).
Plaatje bij antwoord
Amadea
een jaar geleden