Ongeveer vijftig.
Deze hebben een vergunning of registratie op grond van Richtlijn 2006/88/EG.
Op de bedrijvenpagina.nl staan 200 viskwekerijen.
Daarnaast zijn er 90 geregistreerde mosselkwekerijen en 37 oesterkwekerijen.
De nationale autoriteiten van EU-landen moeten ervoor zorgen dat elke viskwekerij een vergunning heeft.
Om een vergunning te kunnen krijgen, moeten viskwekerijen:
- een register bijhouden van alle verplaatsingen van vis en schaaldieren naar en van de kwekerij;
- strikte hygiënische normen aantonen;
- een op risico’s gebaseerd programma voor de bewaking van de diergezondheid toepassen om ziekten en toegenomen sterfte te kunnen opsporen.
Zo’n 150 viskwekerijen hebben deze vergunning dus niet.
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
zijn het er nou 50 of zijn het er 200? Dat is nogal een verschil.
SimonV
4 jaar geleden
Er zijn 50 officieel geregistreerd. De rest niet.
Volgens het CBS zijn dat er in het derde kwartaal van 2019 in totaal 160.
Toegevoegd op 11 augustus 2019 15:46: afbeelding
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Interessant dat je ook in subcategorieën kunt zoeken bij het CBS! Deze 160 kwekerijen kunnen nooit officiële viskwekerijen zijn.
Als viskwekerij val je onder een aquacultuurproductiebedrijf. Aquacultuurproductiebedrijven dienen in het bezit zijn van een vergunning die verleend wordt door de NVWA (artikel 2.1.1 van de Regeling aquacultuur om artikel 4 van Richtlijn 2006/88/EG).
Dat zijn er slechts vijftig in Nederland.
https://viskwekerijdestroom.nl/viskwekerij/5-stappen-hoe-start-je-een-viskwekerij/