Kan een populatie opsplitsen in 2 nieuwe soorten, enkel door geen herkenning en dus geen paring meer?

Ik las in mijn biologieboek “Voor de koolmees in het bos geldt hetzelfde als voor de koolmees in de stad. Hun nakomelingen hebben wel een voorkeur voor een bosrijke omgeving. Na verloop van tijd zijn de verschillen zo groot dat de dieren elkaar niet meer als soortgenoot herkennen. De zang of kleur is anders. De mezen uit het bos paren niet meer met de mezen uit de stad. De populaties zijn zo ver uit elkaar gegroeid, dat het aparte soorten zijn geworden”.

Dit stuk zorgt voor verwarring bij mij. Ten eerste: kan een soort echt compleet ‘opgesplitst’ worden als die twee delen elkaar alleen niet herkennen, en dus niet beginnen aan paren? Of heeft dit te maken met DNA, dat het ook gewoon niet meer kan (nouja, dat ze hybride nakomelingen krijgen, neem ik aan? Want als ze helemaal geen nakomelingen kunnen krijgen zouden ze toch helemaal in een andere familie komen?) Kortom: is een soort puur afhankelijk van het DNA? Of kan het niet herkennen en geen paargedrag ook leiden tot twee verschillende soorten, hoewel ze nog steeds nakomelingen kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
1.3K

Antwoorden (2)

het niet herkennen en geen paargedrag kan inderdaad voor 2 populaties van organismen zorgen, als binnen een bepaalde soort mutaties op treden bijvoorbeeld in het DNA dan kan dit ervoor zorgen dat deze koolmeesjes alleen maar paringsgedrag vertonen tegenover andere gemuteerde koolmeesjes, ze kunnen dus nogsteeds paren met de originele koolmeesjes maar willen dit niet aangezien zij niet tot elkaar aangetrokken zijn. ( ik denk dat je dit bedoeld maar weet het niet zeker :) )
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Een soort is in de biologie een elementaire taxonomische rang bij de indeling van de levende natuur (taxonomie). Een veelgebruikte definitie is dat een soort bestaat uit alle individuen die zich onder natuurlijke omstandigheden (dus zonder menselijk ingrijpen) onderling kunnen voortplanten en daarbij vruchtbare nakomelingen opleveren."

Aldus Wikipedia.

De koolmezen waar jij over spreekt veranderen langzaam in 2 verschillende soorten. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Gedurende een flink aantal generaties is er een grijs gebied waarin succesvolle voortplanting met vruchtbare jongen, genetisch gesproken, nog steeds mogelijk is. Het zal echter geleidelijk steeds moeilijker en moeilijker worden totdat het op een bepaald moment echt onmogelijk is geworden.

Maar genetica is niet alles. Als soorten elkaar niet meer herkennen en _dus_ niet meer paren ontstaan er impliciet óók geen vruchtbare jongen meer. De facto heb je dan hetzelfde resultaat en daarmee dus ook 2 aparte soorten.

Concreet is het antwoord op je vraag dus: ja, dat kan.