Hoe kan het dat ik het aquarium water niet op 24 graden krijg?

Verwarmings element is niet stuk, staat al een paar weken op 24 graden maar de thermometer geeft 20, graden aan. Nou staat de verwarming element op 28 graden maar de thermometer geeft 21 graden aan.

5 jaar geleden
in: Dieren
2.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Is het element wel groot genoeg om de bak goed te verwarmen?
popeye
5 jaar geleden
Ik heb maar een juwel rio 125. Niet echt een grote bak. Er zit een standaart eliment in.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kijk wel uit. Mijn man had een keer (in zijn jonge jaren) gekookte visjes in zijn bak toen hij thuis kwam. En ja, dat vond hij heel erg.

Antwoorden (1)

Je verwarmingselement is misschien niet krachtig genoeg. In de reacties lees ik dat je een bak hebt van 125 liter. Daarvoor heb je een element nodig van minimaal 125W, maar dat werkt alleen goed als de gewenste temperatuur niet veel hoger is dan de omgevingstemperatuur. Staat je aquarium in een ruimte van 18 graden, dan zal de verwarming harder moeten kunnen werken dan wanneer de bak in een ruimte van 21 graden staat. Het maakt heel veel uit of de verwarming in de bak het water 3 of 6 graden warmer moet maken.

Verlies je veel warmte omdat de bak tegen een koude stenen muur staat, dan kun je daar eenvoudig isolatiemateriaal tussen plaatsen (bijvoorbeeld piepschuim in een leuk kleurtje schilderen).

Zit er weinig beweging in je water, dan kan er ook nog een verschil zijn tussen de watertemperatuur bovenin en onderin de bak. Misschien zit de verwarming gewoon te hoog, waardoor het water bovenin de bak warm wordt maar het water onderin de bak (waar de thermometer zit?) niet. Probeer dan het verwarmingselement lager te plaatsen, eventueel een beetje schuin.
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Het element zit in de filter bak waar het hoort te zitten. Dat is een standaart plek in de juwel rio 125.