hoe maak ik zelf een anti krab kraag voor mijn poes

ze heeft een flinke wond van vechten met de buurkat, na een week de korst eraf gekrabd, dus een wond van 5x5 cm gemaakt, er moet een kraag om zodat ze niet meer krabben kan. Kan ik dat ook zelf maken of moet ik dat per se bij de dierenarts halen (is dicht op zaterdag)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28K

Het beste antwoord

Ga naar de dierenwinkel. En wees voorbereid op een gefrustreerde kat (en laat haar niet naar buiten met die kraag).
Katten snappen het begrip 'bestwil' niet dus ze zal niet blij zijn.
Zorg wel dat ze nog makkelijk bij het voer en drinken kan, en dat ze op de bak kan (als je een bak met een kap hebt, zal die er waarschijnlijk even af moeten).
Hopelijk geneest de wond snel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

mischien kunt u de nagels knippen van de poes en een kraagje kan je maken van een grote koffiefilterzak kleine stukjes in knippen tot de maat juist is voor het nekje en als het blijft jeuken dan maandag de dierenarts laten kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koffiefilterzakje? Die heeft een kat binnen no time kapot.. verder is dat ook te slap en te klein lijkt me..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb goed resultaat gehad bij kat en ja je moet wel een iets grotere maat hebben, ze kan het ook laten zitten hoor omdat dit nieuw is voor haar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die nagels zou je dusdanig ver moeten knippen dat je in de zenuw zit, wil je ervoor zorgen dat de kat zijn wonden er niet meer mee kan beschadigen. Niet doen dus!
En inderdaad, een koffiefilter is aardig zinloos tegen kattengekrab...
De meeste kragen worden gemaakt van plastic dat aan een halsband bevestigd kan worden.
Maar ik zou er niet snel zelf eentje maken! Je loopt kans dat ie toch niet helemaal goed zit en dat de kat stikt of verwondingen aan de nek oploopt.
Degenen die je bij de dierenarts kunt krijgen zijn getest en veilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen denken aan het zelf maken van een kraag van paternoplaat. Dat wordt gebruikt om met handwerken mallen van te maken en ook wel om lampenkapjes van te maken. Is goed buigzaam. Weet alleen niet of de maten waarin het te koop is groot genoeg is voor een kraag. Het is te koop in handwerkzaken en patchworkwinkels.

Ik weet niet waar de wond zit maar soms is een babyrompertje ook een goede oplossing. Die kan je de kat aantrekken (wel een opening maken voor haar staart en zodat ze op de bak kan). Doordat die uit een geheel bestaat krijgen ze die ook niet zo snel uit.
Aponi
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hè? En hoe beschermt dat rompertje de wond dan?
Overigens, als je paternoplaat moet gaan kopen en zelf een kap moet fabriceren dan kan je beter gewoon een kraag kopen...
Rieneke1
13 jaar geleden
rompertjes kunnen goede diensten bewijzen nyx, en ze worden vaak beter verdragen dan een kap.
ook moon-collars zijn veel prettiger in het gebruik voor de kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als de kat een wond op het hoofd heeft dan wordt deze toch niet beschermd door een romper?
Aponi
13 jaar geleden
Ze beschrijft in de vraag niet waar de wond zit. En ze zegt dat ze geen kraag kan halen omdat de dierenarts vandaag dicht is. Niet omdat ze er perse zelf 1 wil maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk heeft het geen enkele zin een kap om te doen als de wond niet op het hoofd zit...
Die kap is er tenslotte voor dat de kat niet bij het hoofd kan!
Er zijn altijd dienstdoende dierenartsen, het lijkt mij persoonlijk simpeler om die op te zoeken dan op zoek te gaan naar een specifiek materiaal om vervolgens zelf iets van in elkaar te knutselen...
Rieneke1
13 jaar geleden
daar heb je ook weer gelijk in nyx :)
Ik heb er destijds eentje gemaakt van een hele goedkope placemat, gekocht de action (€0,28) en zo er eentje uitgesneden. Ik had het patroon even geleent van de buurvrouw, zij had een originele kraag. Het steekt namelijk wel nauw inderdaad vanwege de veiligheid. Het scheelde zo een €10,00.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een zaterdag zijn de meeste dierenartsen wel bereikbaar. Sommigen hebben ook gewoon dienst, dus lijkt mij geen probleem als je even belt. Bij katten werkt een mooncolar heel goed. Die is een soort opblaasband. Het zit voor de kat fijner dan zo'n lampenkap.