Deze Goddelijke principes bevatten zowel vele persoonlijke als gemeenschappelijke voordelen. Hierdoor verneemt een redelijke mens ook een aantrekkingskracht jegens Goddelijke wetten.
Eén van de verboden binnen de Islam is dan ook het eten van varkensvlees. Ook dit verbod bevat vele wijsheden. Wij zullen slechts een aantal ervan behandelen.

- Het blijkt dat het vetgehalte in varkensvlees zeer hoog is, met name binnen de cellen. Vet bevat tweemaal zoveel calorieën als koolhydraten en eiwitten en wordt onmiddellijk opgeslagen en slechts met grote moeite weer afgebroken.

- Het cholesterolgehalte van varkensvlees blijkt hoog. Vet hangt altijd samen met cholesterol. Het menselijk lichaam heeft cholesterol nodig voor de aanmaak van celmembranen en voor vettransport. Te veel cholesterol veroorzaakt afzetting op de bloedvatwanden en bevordert toenemende vernauwing van de slagaders.

- Ook bevat varkensvlees eiwitten, die vanwege hun structuur snel rotten in uw darmen. Door de hierbij vrijkomende rottingsproducten komen er veel toxines vrij en vormen deze producten een grote belasting voor uw darmen, bloed, lymfe, lever, matrix en nieren. De eiwitstructuur van het vlees van de varkens lijkt op die van mensen. Hierdoor wordt het door het immuunsysteem niet als lichaamsvreemde stof beschouwd en kan het gemakkelijk in het bloed en de lymfe belanden, inclusief alle toxines en eiwit rotting producten. Dit gebeurt veel sneller dan bij alle andere dierlijke en plantaardige eiwitten.

- Het bindweefsel heeft last van zwavelhoudende mycopolysacchariden in het varkensvlees, die zeer slijmig zijn. Dit heeft tot gevolg dat de varkensvleeseters eigenaardige Rubensiaanse opzwelling van het bindweefsel vertonen. Er vindt een opstapeling plaats van slijmsubstanties in pezen, gewrichten, kraakbeen etc., wat o.a. kan leiden tot reuma, arthritis en dicusproblemen. Het bindweefsel zuigt zich als een spons vol met water en zwelt. Aangezien deze zwavelhoudende verbindingen gekoppeld zijn aan bepaalde organen, is het zelfs aan mensen te zien welk varkensvlees ze het liefst eten: hals-, rug-, buikspek of ham. De bindweefselstructuren van de mens worden zwakker door het varkensvlees en er ontstaan eerder klachten van het bewegingsapparaat.

- Varkensvlees bevat veel groeihormonen. Dit veroorzaakt niet alleen bij jongeren een versterkte groei, maar bevordert ook ontstekingen. Aangezien deze groeihormonen alle groeiprocessen bevorderen, bewerkstelligen ze ook de groei van kan
5 jaar geleden
jc54
5 jaar geleden
Mooi stuk antireclame voor varkensvlees gekopieerd, maar waarom is het nu eigenlijk "onrein"?
Cryofiel
5 jaar geleden
Ook inhoudelijk is dit "antwoord" niet correct.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze redenen zijn als ze al klopen, pas de laaste decinia ontdekt, daarvoor was de reden natte vinger werk
Moslims en joden eten alleen dieren die 'rein' zijn. Reine dieren zijn dieren die alleen planten eten zoals koeien en schapen; varkens zijn onrein omdat ze ook kleine dieren eten.
Bij de joden komt het verbod op het eten van varkensvlees uit het derde en vijfde boek van Mozes in het Oude Testament. Dit verbod is honderden jaren ouder dan het overeenkomstige uit de Koran, maar toch zou er een relatie kunnen zijn tussen beide versies. Het varken wordt op veel plaatsen veracht omdat het door de modder rolt en uitwerpselen eet. In de boeken van Mozes worden varkens als onrein beschouwd omdat ze geen herkauwers zijn die gras eten. In Kanaän, ten westen van de rivier de Jordaan, at men echter al varkensvlees lang voordat de Israëlieten van zich deden spreken. Bij opgravingen zijn er 5000 jaar oude varkensbotten gevonden die erop duiden dat het varken ook als offerdier gebruikt werd en dus als heilig werd beschouwd. Mogelijk distantieerden de joodse wetgevers zich zo sterk van het varken uit protest tegen de Kanaänse religie.
5 jaar geleden
Het varkens taboe is een zogenaamd ecologisch taboe; het taboe is ontstaan omdat een aride (woestijnachtioge) omgeving totaal ongeschikt is voor het houden van varkens. Het houden van varkens heeft dus een veel te grote impact op het milieu - het houden van schapen/geiten is veel duurzamer (die doen het juist heel goed in zo'n aride omgeving).
Aanvulling; dat taboe ontstond dus pas nadat het Midden-Oosten grootschalig ontbost was geraakt. Het varken is notabene voor het eerst gedomesticeerd in Mesopotamië.
Toegevoegd op 13 oktober 2018 18:24: tekst