Aquarium water verversen, conditioneringsmiddel toevoegen. Hoeveel?

Wekelijks ververs ik ongeveer 40 liter van 100 liter van het water in het aquarium. Dit om de nitriet/nitraat waarden (kan nou nooit uit elkaar houden welke van de 2) een beetje laag te houden. Er zitten sluierstaarten en platy's in dus helemaal goed is het nooit te krijgen, maar dat alles terzijde.
Zodra ik het water ververst heb, doe ik er altijd Sera Aquatan conditioneringsmiddel bij. Nou staat er op de verpakking 'bij verversen van water 5 ml sera aquatan per 20 liter water'.

Wat mij nou nooit duidelijk is geworden (omdat meningen verschillen), moet ik hier uitgaan van de totale inhoud van mijn aquarium of van de hoeveelheid nieuw water?

Kortom; 100liter, dus 25ml conditioneringsmiddel toevoegen. Of 40liter nieuw water, dus 10ml conditioneringsmiddel toevoegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Een conditioneringsmiddel voor aquarium (en vijverwater), maakt van leidingwater goed vissenwater, door de groei van zweefalgen een tijdje tegen te gaan, zware metalen te neutraliseren en de visslijmlaag te herstellen/ versterken.
Het zou ook het leidingwater ontchloren.
Inmiddels is het mij niet bekend of er ergens in ons land nog chloor in het leidingwater zit, maar dat kan je vragen bij het waterleidingbedrijf.
Het middel dat je gebruikt heeft ook een aantal nadelen, het gaat tijdelijk de ontwikkeling van het aquarium tegen, maar dus ook de werking van je filter en soms ook de plantengroei, zieke vissen zijn even niet ziek meer, maar als het uitgewerkt is worden ze alsnog ziek.
Zware metalen zaten vroeger veel meer in het leidingwater, vooral lood.
Nu kan er nog wat koper in zitten van de leidingen, maar meestal is dat te verwaarlozen, dus de noodzaak om dit middel te gebruiken is er eigenlijk niet meer, alleen als je de vissen in geheel nieuw water zou moeten doen is het een prima middel.
Bij waterverversen is het eigenlijk niet nodig, mits er geen chloor in zit.
Wekelijks 25 l. verversen lijkt me beter om van het giftige nitriet af te komen, echter met een goede filter is er geen spraken van nitriet.
Nitraat is een stiksofverbinding of wel plantenmest, daar heb je zo maar miet te veel van.
Spaarzaam voeren is uitermate belangrijk!!
Te veel voeren en een te kleine of niet goed werkende filter zijn de oorzaken van nitrietvorming.
10ml. voor 40 liter nieuw water is correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PLUS! Ik vind wekelijks 40 liter water verversen ook erg veel, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel vissen er in die bak zwemmen en hoe groot die vissen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna altijd is de filter te klein en/ of werkt niet goed.

Andere antwoorden (3)

Jaa ... dat is een goeie vraag. Ik lees op de "bron" dat je dat Sera Aquatan gebruikt om kraanwater geschikt te maken voor je visbak. Dus moet je naar het *nieuwe* water kijken ...

Als je blijft twijfelen... doe dan 50 liter verversen ... dan maakt het namelijk niet meer uit ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het beste het middel toevoegen aan het te verversen water. In het overige water zit het namelijk al voldoende. Het middel is bedoelt om het nieuwe water wat vis-vriendelijker te maken.
Ik ververs iedere keer 30 liter en gebruik dan ongeveer 7ml sera. Er staan van die mooie streepjes op de zijkant van het flesje, dus dat is handig.
Dus ga van de hoeveelheid nieuw water uit, anders doseer je echt dubbel.

Ik ververs overigens eens per 2 weken een deel in mijn warmwateraquarium, dit is voldoende als de biologische sfeer in orde is. Dus wat levende planten en niet te veel voeren... mij is geadviseerd om dat niet vaker te doen omdat je dan de goede bacterien gaat uitdunnen, en dat is niet nodig als de bak niet vuil is. Als de bak goed loopt, houden de goede bacterien het nitriet/nitraat gehalte goed in toom. Af en toe een testje doen of laten doen en je weet precies hoe hoog het is.
Maar dat is iets wat mij is verteld en wat bij mij goed werkt, als het bij jou beter is om iedere week te verversen: gewoon doen natuurlijk.

10ml dus :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij
10 ml toevoegen, je hoeft alleen het nieuwe water te bereiden. De rest van je aquarium is namelijk al geconditioneerd. Bij sommige middelen - waaronder deze - kan een overdosis trouwens geen kwaad, maar nodig is het dus niet.

Het is zowiezo handig om eens teststrips (bv. EasyTest 5 in 1 van JBL) te kopen waarmee je alle waardes (waaronder nitraat en nitriet0 makkelijk in de gaten kan houden.