kan een spin zwemmen?

voor biologie

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
6.2K
Castle
5 jaar geleden
Er is zelfs een spinnensoort die onder water kan door een luchtbel te maken waarin die kan ademen:https://www.ripleys.com/weird-news/swimming-spiders/ Dan heb je nog spinnen die niet echt zwemmen maar meer over het water lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=xK0LzECu7Mk

Antwoorden (1)

Veel soorten kunnen zwemmen en er zijn zelfs spinnen die juist van het water houden en hier het liefst verblijven...de waterspinnen.
Alle spinnen hebben hydrofobisch haar en worden hierdoor niet nat, wat hen in staat stelt bijna altijd te blijven drijven om zo te overleven als het nodig mocht zijn. Ze lopen dan als het ware over het water.
Is het water echter zout of verontreinigd, dan kunnen ze hierop niet drijven en zal wandelen ook niet gaan.

Moeten ze dan over dit water, dan maken ze gebruik van de wind. Vooral jonge spinnen die nog een licht gewicht hebben maken daar gebruik van door een draad te spinnen die ze laten vieren in de wind. Doordat ze zo licht zijn, is dit draadje genoeg om ze 'als een ballon' mee te nemen op de wind.