Worden koeien jaloers als een andere koe een kalf heeft?

Dus stel je hebt als hobby boer een paar koeien. Een deel zijn adoptie rescue dieren na verwaarlozing (waar het nu top mee gaat!) en een deel aangekocht. De aangekochte koeien zijn van een vrij zeldzaam ras en de boer wil met hen gaan fokken. De rescue koeien zijn bedoeld als gezelschap en kudde dieren en worden nooit gedekt. Ze mogen gewoon lekker leuk oud worden daar.
Nu vraag ik mij af, kunnen die rescue koeien jaloers worden op de moeders en kalveren? Zo ja, wat kan er dan geneuren? Het is de bedoeling dat ze net als nu gewoon in 1 kudde lopen. Er is genoeg ruimte en het hele jaar door vrije keuze of ze binnen of buiten willen lopen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geen idee! Ik volg met interesse.

Antwoorden (1)

Ik denk dat dat wel meevalt. Die oude koeien hebben wel zelf kalveren gehad, maar nooit zelf gezoogd, stel ik me voor.
Waar je wel mee moet oppassen is dat een koe niet kalft in de kudde. Dan gaan de andere koeien kennis maken met het kalf, maar dat gaat veel te wild als hij nog nat op de grond ligt. Dus pas na een week of zo bij elkaar zetten.
Maar probeer het gewoon, zou ik zeggen,en hou het even in de gaten. Als het fout gaat is dat direct. En kun je nog ingrijpen.
Overigens is jaloezie een menselijke emotie. Dieren hebben dat niet zo, Wel kunnen ze heel zorgzaam zijn voor een kalf, maar dan meer als een tante. Zie je bijvoorbeeld ook bij olifanten. Met heel de kudde beschermen ze de kalveren.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
...Overigens is jaloezie een menselijke emotie. Dieren hebben dat niet zo,... Waar haal je deze wijsheid vandaan? Kan je onderbouwen met bron?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!