Mag je de politie bellen als er een hond losloopt waar dat niet mag?

Dus wat er in de titel staat. Graag bronnen gebruiken alstublieft.

Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
3.7K

Antwoorden (3)

Je mag de politie altijd bellen als je denkt dat er iets gebeurt dat niet mag. Daar valt geen bron voor te geven.

Verwacht echter niet dat de politie een hoge prioriteit geeft aan zo'n melding. Of er moeten bepaalde omstandigheden zijn waardoor de openbare orde in gevaar komt. Denk aan een loslopende hond op de snelweg of een "gevaarlijke vechthond".
5 jaar geleden
Ja, dat mag, maar dan wel met telefoonnummer 0900-8844. Er is immers geen sprake van een acute noodsituatie.

Een loslopende hond kan echter wel voor gevaar zorgen. Het is dan aan de telefonist die je spreekt om te beoordelen of de politie wordt ingezet om het probleem op te lossen. Hij of zij kan je ook een ander advies geven.
5 jaar geleden
Natuurlijk kun je de politie bellen, zij kunnen je dan adviseren of eventueel helpen of doorsturen.
Maar juridisch gezien is je vraag wat moeilijker te beantwoorden. Als je vraag luidt of de politie bevoegd is om op te treden voor dergelijke overtredingen is het antwoord niet te geven.

Indien het een overtreding van art. 461 wetboek van strafrecht inhoudt, inhoudende een strafbepaling voor het betreden van een terrein door een onbevoegde is de politie wel bevoegd om op te treden.
Echter voor jouw situatie is het waarschijnlijker dat hier een APV gebod is overtreden. In deze Algemene Plaatselijke Verordening kunnen gebieden aangewezen zijn waar honden niet los mogen lopen. Tevens staat in de APV vaak wie er belast is met het toezicht op de naleving daarvan. Soms wordt daarin gesteld dat de politie die bevoegdheid niet heeft maar dat bijv. een Buitengewone Opsporings Ambtenaar deze bevoegdheid heeft. Dat kan bijv. ook de stadtoezicht zijn, maar dus ook de politie.
Verder kan de APV bepalen dat de overtreding een strafrechterlijke afdoening vereist of een bestuurlijke afdoening. Bij de eerste wordt het OM ingeschakeld en bij de tweede de gemeente zelf die dan bijv. ook een boete op kan leggen.

Zie voor een voorbeeld van toewijzing aan de politie:
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Kampen/CVDR319418.html