Kunnen dieren bang zijn voor dezelfde onbenullige dingen als mensen?

Daarmee bedoel ik dus 'het donker', het piepen van een deur, het opgegeten worden (= vermoord) oftewel bang zijn voor pijn en dood? En hiermee bedoel ik echt bang, niet een schrikmoment.

Toegevoegd na 4 minuten:
Niet dat vermoord worden onbenullig is trouwens. Maar het idee dat je vermoord wordt als er een deur kraakt. Terwijl je weet dat dat waarschijnlijk toch nooit gebeurt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
onze hond was bang voor schapen, maar dat kwam omdat ze een keer tegen schrikdraad aan was gelopen om een schapenveld heen.
Als ze schapen zag, dacht ze weer aan die pijn.
Maar daar dacht ze echt niet altijd aan, alleen als ze toevallig een schaap zag buiten.

Het beste antwoord

Dieren kunnen zich wel half dood schrikken van een piepende deur, maar dan gaat het om het schrikmoment, en dat bedoel je dus niet.

Jouw vraag is eigenlijk (als ik het goed begrijp), of dieren 'piekeren' en zich zorgen maken. Nee, dat doen ze niet. Ze leven heel erg in het heden. Dat heeft geweldige voordelen, omdat ze zich niet afvragen of er morgen ook nog wel kattenbrokjes zijn (bijvoorbeeld), wanneer en hoe ze zullen sterven en of er leven is na de dood. Het nadeel is, dat ze, op het moment dat ze lijden, ook dat niet kunnen overzien. Ze denken dan niet: misschien gaat het morgen beter.