Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn bevruchte eendenei zit nu al 29 dagen in het ei en wil er niet uit. Wat moet ik doen?

Het eendenei ben ik aan het uitbroeden met een broedmachine. Maar komt er na 29 dagen nog steeds niet uit. Terwijl het er na 28 dagen zou moeten komen. Ik weet wel zeker dat er iets in zit. Dit heb ik gecontroleerd met een schouwlamp.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dood kuiken, te lage luchtvochtigheid. Er kunnen meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen. Als je het wilt weten zou je het ei over een paar dagen kunnen openen, dan kan je ook zien of het in de laatste dagen is dood gegaan, of al enige tijd daarvoor.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Soms duurt het een of zlfs twee dagen langer, als de temeperatuur van de broedmachine vrij laag is geweest. Het is ook waarschijnlijk dat het kuiken simpelweg niet door de schaal kot. Eendeneieren moet je regelmatig vochtig maken, anders blijft de schaal te hard.
Als je het kuiken hebt horen piepen kun je proberen om het ei zelf open te maken, bij de luchtbel. Om het uur een centimetertje verder. De kans dat dat goed gaat is echter gering. Meestal gaat het kuiken alsnog dood binnen een dag.
(Lees meer...)
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding