Kan het zijn dat sluierstaartjes dood gaan door een zuurstofslang met zuurstofsteentje?

Ik heb laatst in mijn vissenkom (een rechthoekige bak van ong bxlxh 15 bij 30 bij 20, dus geen officieel aquarium met kap) een zuurstofslangetje met steentje gelegd omdat mijn sluierstaartjes hapten naar zuurstof. Sinds een aantal dagen ging 1 vis wat op de bodem liggen en minder actief rondzwemmen, en nu is hij dood. Kan dat door het zuurstof slangetje komen? Misschien door de herrie of de onrustige belletjes?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
1.6K
Z512099
6 jaar geleden
Sluierstaarten houden niet van (heftige) beroering in het water, hun vinnen zijn daarvoor veel te slap, ze kunnen zich daardoor niet stabiel houden.
De zwakste sluierstaarten zullen dan op de bodem gaan zitten door uitputting en uiteindelijk sterven.
Het mini-aquarium waarin ze nu zitten is een marteling voor deze vissen, véél te klein.
Zorg sito presto voor een groter aquarium, met veel planten en een filter, dan heb je dat zuurstofslangetje niet nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie! Mijn 2 visjes leven/leefden al 1,5 jaar in deze bak en heb hem gekocht bij pets place. Hier raadden ze me laatst dus ook aan om een zuurstof slangetje te kopen. Wat ik wel vreemd vind want in het sluierstaartjes aquarium bij hen liggen ook zuurstof slangetjes.. Zij hebben me dus verkeerd advies gegeven. Bedankt voor jouw advies! Ik heb direct de zuurstof pomp uitgezet, helaas is het voor 1 visje te laat geweest.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik ben ook radeloos bij mij is er nu ook een vis dood doordat hij alleen maar op de bodem lag ( bij mij niet door zo een slangetje) ik weet niet wat te doen... ik wil je helpen maar ik weet niet hoe sorry...

Antwoorden (1)

Vissenkom, dat zegt al genoeg....

Een goudvis word 30-40cm lang en een sluierstaar zo'n 30 cm! En nee, ze passen zich niet aan, aan de bakmaat, ze zullen gewoon doorblijven groeien. Als ze te klein worden gehouden misvormen ze en gaan ze dood. Als een goudvis goed word verzorgt, word hij 20-20 jaar oud! En hij heeft een geheugen van minimaal enkele maanden, is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken.
Een sluierstaart heeft minimaal een bak van 1 meter nodif en 50L per vis. Met een heel goed buitenfilter, zo'n 10 keer de bakinhoud per uur door het filter. Deze vissen zijn namelijk enorme vervuilers.
Zoek op internet eersf eens informatie op, voordat je een levend wezen koopt!

Als je de goudvis gewoon in de vissenkom laat, zat het óf doodgaan aan alle afvalstoffen in de bak(nee, je moet nooit de hele bak verschonen elke week, in het filter en bodem zitten nitrificerende bacterien, voor het nitrificatieproces, stikstofkringloop), of vergroeien en doodgaan.

In een vissenkom kun je geen enkel dier houden, alleen planten.
En ja, dierenwinkels geven bijna altijd verkeerd advies. Voordat je een dier koopt, zoek eerst informafie op op internet. Google is je grootste vriend