Onder welke aanschaf garantie geldt een hond/pup?

Geldt consumentenkoop of burgerlijkwetboek bij het aanschaffen van een pup bij een consument ( fokker geen bedrijfsmatige)

Toegevoegd na 2 minuten:
Vrijdag 12 januari heb ik een pup gekocht bij een hobby fokker. Paspoort en in dit paspoort gezondheidsverklaring, op de heenweg naar huis had ze al diarree. Toen dit na twee dagen niet over was heb ik de fokker ik kennis gesteld en zijn we naar de dierenarts gegaan (150€). Nu zitten we met een zieke pup die vanavond opgenomen moet worden. Ik heb de fokker gevraagd om het dier terug te nemen. Welk recht heb ik? Consumentenkoop of wettelijkhandboek artikel 7:17.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
8.1K
Z512099
6 jaar geleden
Hebt u een garantiecertificaat ontvangen?
Zo’n waarborg (sterfte en dus vervanging of terugbetaling) geldt volgens mij alleen voor Hondeziekte,Parvo en Hepatitis, maar toch niet voor diarree...dat staat in het garantiecertificaat van mijn hond.
Ik vrees dat de dokterskosten voor u zijn en dat de fokker geen zwaar-zieke hond gaat terug nemen.
Wat zegt de fokker eigenlijk?
jodyenboyke
6 jaar geleden
Bij een erkende fokker krijg je altijd een koopovereenkomst maar in dit geval...zal inderdaad 1 van de 2 wat je zelf al vermeldde gelden. Welke ziekte de pup heeft, doet volgens mij niet terzake. Ik vermoed bij ernstige diarree Parvo of Gardia. Veel sterkte en ik hoop dat je pup het redt. Meldt het bij bijv. Koop hier geen pup...wellicht hebben zij nog advies.
tinus1969
6 jaar geleden
Van wie is de gezondheidsverklaring?
Z512099
6 jaar geleden
En hoe gaat het nu met haar, weet de dokter wat ze heeft?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi allemaal, bedankt voor de reacties. Het is gewoon diarree van een bacterie, ze moeten een darm onderzoek doen om te achterhalen wat het precies is.
Ik heb geen koopovereenkomst, het is geen erkende fokker, in het paspoort is ze als gezond omschreven. De fokker heeft de helft van de ziektenkosten betaald.

Antwoorden (1)

Je hebt een hondje gekocht van een particulier, dus niet van een bedrijf of handelaar (erkende fokker). Het recht op consumentenkoop is daardoor niet van kracht.

Volgens de wet is wel sprake van een koop en ook als er geen schriftelijke koopovereenkomst is, mag je als koper wel verwachten dat het gekochte goed (in dit geval de pup) de eigenschappen bezit die je er redelijkerwijs van mag verwachten. Uiteraard mag je bij aankoop van een puppy verwachten dat het hondje gezond is, zeker als het beestje door een dierenarts is onderzocht en de verkoper geen bijzonderheden meldt.

Dit houdt in, dat als je kunt aantonen (!) dat het hondje al ziek was toen je het ophaalde èn dat jij dit als koper tijdens de koop niet kon zien of weten, de verkoper nu het hondje terug zou moeten nemen en jij je geld (het aankoopbedrag van het hondje) terug moet krijgen.

Omdat er geen sprake is van consumentenkoop, zul jij als koper moeten eisen en bewijzen. Dat kan nog wel lastig worden. Hoe bewijs je dat het hondje wèl ziek was op het moment van verkoop, maar dat jij dit niet kon weten? Als koper heb je ook een onderzoeksplicht, wat inhoudt dat je zelf ook het hondje goed moet observeren voordat je het koopt.

De dierenarts zal moeten bepalen wat de oorzaak van de diarree is. Diarree komt vaak voor bij pups, kan vele oorzaken hebben en is lang niet altijd een echte ziekte. Ook de overgang op ander voer, zeker in combinatie met de overgang naar een ander huis en een stressvolle autorit, kan oorzaak zijn van de diarree. Alleen als aantoonbaar is dat de diarree het gevolg is van een ziekte of infectie die het hondje al bij de fokker heeft opgelopen, maak je enige kans. Je zult wel zelf het initiatief voor een rechtszaak moeten nemen, met dus ook het risico dat je die verliest.