Moet je diamantduifjes altijd in een koppeltje houden?

We hadden twee diamantduifjes in een buitenhok. Nu is een van de twee dood gegaan en zit de ander dus nog alleen. Kan dit zo blijven, of is het zielig voor dit duifje en zal ik er snel weer een tweede bij moeten zetten?

Het is nog een heel jong beestje en het id nog niet te zien of het een doffer of een duifje is. Liever wacht ik dus eigenlijk het voorjaar af, zodat ik weet welk geslacht het diertje heeft om er een van het andere geslacht bij te zetten.

Maar met de winter in aantocht vind ik het toch wel sneu, zo'n beestje alleen in zo'n hokje. (Los van dat ik eigenlijk toch vind dat vogels vrij zouden moeten kunnen vliegen, maar we kregen deze diertjes, dus wil ik er het beste van maken. Helaas hebben we geen ruimte voor een volière.)

Wat is de beste oplossing?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Liefst wel. Een diamantduifje heeft zelfs het liefst meerdere koppels om zich heen. Je doet hem echt tekort door hem in zijn eentje te laten overwinteren. Zoek een vereniging van duivenliefhebbers en vraag om een exemplaar. Vaak kan een goede hobbyist wel zien of je een mannetje of een vrouwtje hebt. Wanneer je er eentje op proef kunt krijgen wordt door het gedrag vast wel duidelijk of het klikt of niet.
Wanneer je hem/haar een gedwongen vrijgezellenbestaan opdringt kwijnt hij/zij weg of raakt sociaal zo verstoort dat het op latere leeftijd moelijker wordt om aansluiting te vinden bij soortgenoten.