Mijn dwerghamster klimt op tralies, hoe kan ik dit afleren,?

Mijn dwerghamster klimt en knaagt de hele tijd op de tralies van haar hok. (Ook als ik in bed lig in de avond) wat soms best hinderlijk kan zijn. Als ik dr even er uithaal en 15 min over me heen laat lopen en over me heen laat lopen en haar daarna terug zet gaat ze gelijk weer naar de tralies en klimmen. Weet iemand toevallig hoe ik dit zou kunnen afleren / verminderen?

6 maanden geleden
Castle
6 maanden geleden
https://www.derussischedwerghamster.nl/dwerghamster-huisvesting/tralieknagen/
Ritsuka
6 maanden geleden
Hoe ziet de kooi er verder uit? Is er genoeg te doen? Hoe groot is de kooi?

Antwoorden (1)

Als je hamster ‘s nachts af en toe zijn klimgedrag aanneemt, is er niets om je zorgen over te maken. Hij is gewoon energie aan het verbranden en zijn spieren aan het trainen, net zoals hij in het wild door de struiken zou rennen.
De term omgevingsverrijking slaat op alles wat het fysieke en emotionele welzijn van een dier bevordert wat betreft zijn omgeving en wat je hem te bieden hebt. Als je hamster alleen maar in de kooi klimt en verder niets doet als hij in beweging is, is de kans groot dat het hem ontbreekt aan dingen in zijn kooi die hem stimuleren.

Om dit gedrag te stoppen (en te voorkomen dat het een obsessie of stereotypie wordt) kun je de volgende mogelijkheden toevoegen:

Een kooi met twee verdiepingen die door plastic buizen met elkaar verbonden zijn. Hamsters zijn dol op buizen en gesloten ruimten, want ze hebben een soortgelijke opzet als hun hol zou hebben. Ze zullen veel plezier beleven aan het doorlopen van deze tunnels.
Looprad. Het loopwiel is een onmisbaar accessoire in elke inrichting voor knaagdieren. Zonder worden ze vroeg of laat zwaarlijvig.
Ladders, kralenballen, gewichten, en ander houten speelgoed (altijd in een dierenwinkel te koop).
Een ballenmand met voedsel erin. Als je een deel van het voedsel van het dier binnenin een moeilijk bereikbaar speeltje plaatst, stimuleer je ze enorm en dwing je ze hun instincten te gebruiken.
Om te voorkomen dat je hamster zich gaat vervelen, kun je de speeltjes bijvoorbeeld cyclisch elke maand vervangen. Verplaats het hok van de hamster echter in geen geval, want dit kan hem stress bezorgen.
fremar
6 maanden geleden