Waarom is mijn Kat nog steeds bang na oud & nieuw?

Hoi,

Het was dus oud en nieuw en dit was de eerste oud en nieuw voor mijn kat. Hij was dus heel erg bang en bleef schuilen onder de bank. Het probleem is dus het is nu al 1 januari is en hij ligt er nog steeds onder. Als ik hem eruit haal rent hij weer weg en schuilt weer onder de bank.
Is er iets wat ik zou kunnen doen?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeten erbij te zetten hij is 8 maanden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
1.4K

Antwoorden (1)

Jouw kat weet niet dat oud en nieuw voorbij is: voor zover hij weet kan het geweld ieder moment weer losbarsten. Laat hem voor nu maar betijen en dwing hem nergens toe. Als het een buitenkat is (hopelijk al gecastreerd?), houd hem dan nog een paar dagen binnen. Als hij zo bang is en schrikachtig zou hij ergens van kunnen schrikken, wegrennen en verdwalen. En wellicht volgend jaar tijdig Alprazolam geven?
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
+ En dat allemaal voor die 12% Nederlanders die het geen probleem vinden honden en katten zo gestrest en bang te maken met hun geknal... Nog wat tips:
Het spreiden van het avondeten zou ook helpen, omdat hongerige dieren minder aandacht voor vuurwerk hebben.
Verder helpt het om gordijnen te sluiten en de tv of radio aan te zetten, zodat de prikkels van buiten iets minder opvallen. Je kunt je dier afleiden door een spelletje met hem te doen. Een extra tafelkleedje over de tafel heen, zodat de hond er net wat beter onder kan schuilen? https://www.rtvnoord.nl/nieuws/188156/Vuurwerkangst-tips-voor-huisdieren-en-hun-baasjes http://samengevat.nu/blog/een-vuurwerkverbod-de-argumenten-en-cijfers-op-een-rij
Rieneke1
6 jaar geleden
Precies SimonV, om het nog maar niet over de vogels te hebben, en andere wilde dieren. Er zijn weer heel wat slachtoffers gevallen dit jaar. Van mij mag het per direct verboden worden. Ik sluit behalve de gordijnen ook de ventilatiesleuven ivm de kruitdampen. Verder zet ik wel her en der wat kastdeuren open, maar laat ik het ze zelf uitzoeken.
LeonardN
6 jaar geleden
+ En dat allemaal voor die 12% Nederlanders die het geen probleem vinden honden en katten zo gestrest en bang te maken met hun geknal… :D Prachtvoorbeeld van statistiekmisbruik.
(Ik neem even aan dat je dit statement hebt gebruikt:)
"In 2015 is de schatting dat 12% vuurwerk heeft afgestoken. " **Als iemand die een hekel heeft aan vuurwerk en aan huisdieren vind ik het geen probleem dat honden en katten gestrest raken.
Mijn moeder die met veel plezier naar vuurwerk kijkt, maar nooit wat koopt of afsteekt en die een hond heeft die geïnteresseerd door het raam kijkt lacht een beetje om die huiverige hondjes en katjes.
Mijn broer die veel van dieren en houdt en veel van vuurwerk zit elk jaar met een moreel dillema.
Ik vertelde mijn neefje laatst, dat sommige (huis)dieren angstig worden van vuurwerk. Dat hoorde hij voor het eerst.** Als je wil weten hoeveel mensen het een probleem vinden dat dieren gestrest raken door vuurwerk, moet je dat dus meten. Wellicht is dat meer dan 88%, maar misschien ook minder. **Alle personen hebben een gefingeerde mening en/of bestaan.** Ik heb niks met vuurwerk, zou willen dat geen enkel dier ooit angstig was, maar vuurwerk afschaffen omdat dieren angstig kunnen worden is voor mij persoonlijk nog geen overtuigend argument. Een voorspoedig 2018 allemaal!
Castle
6 jaar geleden
+
Ik had de rolluiken dicht en de tv hard staan op een muziekzender. Ook de hele dag mijn vogeltjes veel aandacht gegeven. Nu op naar het volgend jaar.
Rieneke1
6 jaar geleden
@LeonardN lees dit eens, het gaat niet alleen om bange honden en katten: https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/saskia-van-loenen-vuurwerk
LeonardN
6 jaar geleden
Heb je de reactie van "anoniem" eronder ook gelezen? Die verwoord ongeveer en soms precies wat er mis is aan dat betoog in mijn ogen. Ik ga er hier niets meer over zeggen dat scheelt het dunnetjes overdoen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Als je door anoniem genoemde punten weglaat en/of afzwakt blijven er genoeg argumenten over lijkt mij?
LeonardN
6 jaar geleden
Geen idee, daar zouden we dan een discussie over moeten voeren. Als je daar een plek voor weet, wil ik wel het pro-vuurwerkstandpunt innemen.
zondag
6 jaar geleden
Onze kat is ook nog steeds een beetje bang. Ze ligt nu meer dan anders in haar mand onder de tafel en gaat minder graag dan anders naar buiten op ons terras. Maar vandaag laat ze zich al wat meer zien dan gisteren.
Ik denk dus dat de door het geknal gestreste dieren een poos het zekere voor het onzekere zullen nemen. Maar ze komen er wel overheen. Geef ze gewoon de tijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb ook 2 poesjes die voor het eerst oudejaar mee maakte zelf vind ik oud en nieuw leuk en hou ook van vuurwerk moet kunnen, heb ze een grote ruimte gegeven ,is prima gegaan, hou ook van dieren.
Nu probeer ik ze af te leren op mijn aanrecht te springen merk dat een toch vaker schrikt als ik mijn stem verhef of een tik op tafel geef, dan ook besloten niet meer op tafel te tikken, van alles geprobeerd maar ze zijn eigenwijs!
Vandaag aluminiumfolie er neer gelegen tot me verbazing ze komt er niet meer op,misschien een tip voor andere